כן מה אתה אומר?
ש: אני אומר הנכד שלי מפחד מלעלות לקומה שנייה, למה לא ברור יש מפלצות יש לו פחד מסוים.
אליעד: לא ברור איך יש שם מפלצות הוא רואה מפלצות?
ש: כן משהו כזה ואחת השיחות שהיו לי איתו אז גם אמא שלו אמרה לי.
אליעד: לקומה שנייה בבית כאילו?
ש: בבית כן פוחד לעלות לבד ואפילו ביום.
אליעד: אוקי.
ש: ואני רוצה לטפל בו ובמפגשים האחרונים אמרנו שצריך לדעת בעצם מה גורם לו טוב לחשוב את זה שיש דברים.
אליעד: אנחנו לא אמרנו את זה.
ש: לא יש לו סיבה למה הוא חושב הסיבה היא שבאיזשהו מקום או שהוא חושב שזה נכון או שזה עושה לו איזושהי הרגשה טובה עושה לו טוב.
אליעד: נכון או שיש לו אינטרס לחשוב ככה או שהוא באמת חושב שזה מסוכן לעלות לשם.
ש: כן אם אני עכשיו רוצה לדעת ספציפית איך אני מטפל בנושא הזה כאילו איזה שאלות בדיוק לשאול אותו.
אליעד: על מה אתה מדבר איתו אתה אומר לו "מה קורה בוא תעלה למעלה" אם אתה עולה איתו למעלה הוא יכול לעלות?
ש: כן.
אליעד: אוקי.
ש: הוא תמיד רוצה שמישהו ילווה אותו אפילו את האחות שלו הקטנה "בואי איתי למעלה".
אליעד: על מה אתה חושב שאני אגיד לך, רגע ומה אנחנו רוצים שהוא יפסיק לפחד לעלות למעלה נכון?
ש: כמו שפעם שעברה "מה מרגיש לך שאתה עולה למעלה לבד" זאת אומרת.
אליעד: איך אנחנו ניגשים לזה איך ניגשים לזה, חכה איך אנחנו ניגשים לזה אוקי ואז אתה אומר לו מה אתה מרגיש כשאתה עולה למעלה לבד ומה הוא יגיד?
ש: אני יודע שהוא יגיד "אני פוחד, אוקי ממה אתה פוחד".
אליעד: אז איך נדע ולא דיברת איתו?
ש: לא דיברתי איתו.
אליעד: אוקי.
ש: רק אמרתי לו שאני רוצה לדבר איתו הוא לא יתנגד לכך, לא משנה אבל אני רוצה לדעת כאילו את הדו שיח מה אני צריך להדגיש.
אליעד: יש פה כמה כיוונים תקשיב כיוון אחד זה מה לדבר איתו לדבר איתו ישירות על הפחד "למה אתה מפחד ממה אתה מפחד מה אתה מרגיש מה אתה חושב, מה ראית מה הבנת ממתי זה התחיל לך זה תמיד היה ככה" זה כיוון אחד. אני אתן לך שני כיוונים נוספים קודם כל כיוון אחד אומר בוא נגרום לו להרגיש רע מזה שהוא מפחד.
ש: להרגיש רע אוקי.
אליעד: להרגיש רע מזה שהוא מפחד.
ש: שלא יפחד.
אליעד: לא.
ש: שלא יהיה לו נעים לפחד.
אליעד: לא כדי שיהיה לו אינטרס להילחם בפחד.
ש: בסדר אוקי.
אליעד: כי ילד יכול להיות שהוא מפחד אבל הוא אומר בסדר אני מפחד כאילו הוא אומר "אני מפחד אין בעיה זה הפחד שלי כן, אני מפחד עזוב בסדר הם לא מבינים אני אמשיך לפחד וזהו" ואז תגיד לו מה אתה מרגיש הוא יגיד לך לא יודע כאילו אין לו אינטרס לשתף פעולה להבין את עצמו, זאת אומרת אנחנו צריכים ליצור לו אינטרס להבין את עצמו ולכן אנחנו צריכים לגרום לו להרגיש רע מזה שהוא מפחד. עכשיו איך אנחנו נגרום לו להרגיש רע אפשרות אחת אומרת באמצעות זה שנצחק עליו "אתה פחדן אתה מוג לב מי רוצה פחדן כמוך בבית" אוקי זאת אפשרות אחת.
עכשיו מה היתרון של זה היתרון של זה שהוא ישנא את עצמו על זה שהוא פחדן החיסרון הוא שהוא ישנא את עצמו, הבנת ולכן צריך לדעת לעשות את זה בחוכמה לדעת איך אנחנו שותלים לו מסרים שהוא מפסיד איך אנחנו גורמים לו לחשוב שמפסיד זה שהוא מפחד זה רע זה לא טוב שהוא ישנא את עצמו על זה שהוא מפחד אבל בצורה מאוזנת בצורה שתדחוף אותו לנסות לפתור להגיד לך "תקשיב אני מפחד תעזור לי" אבל לא בצורה שתגרום לו עכשיו להיות בדיכאון או משהו כזה. כן זה הבנת?
ש: כן.
אליעד: איך לדוגמא נגיד בציניות נגיד לדוגמא הוא רוצה משהו אתה אומר לו "תקשיב זה נמצא למעלה לך תיקח" דוגמא עכשיו אז אתה לא ירדת עליו כאילו לא ירדת עליו אבל מצד שני הוא עכשיו נהיה לו רע כי הוא לא יכול לעלות למעלה לקחת את זה או נגיד הוא צריך משהו אומרים לו בוא למעלה קח למעלה רד למטה אומרים לו כל מיני דברים כאלה. אז דבר ראשון אחד אנחנו רוצים לגרום לו להרגיש רע מזה שהוא מפחד, למה כי אם הוא ירגיש טוב עם זה שהוא מפחד יכול להיות שהוא לא ינסה לפתור את זה הוא לא ינסה להבין את זה כי בשביל מה לו טוב לו עם זה שהוא מפחד הפחד עוזר לו אוקי זה אחד.
שתיים כיוון נוסף חוץ ממה לדבר איתו ישירות כיוון נוסף אומר ברגע שהילד מפחד בא ננסה באופן כללי ללמד אותו לא לפחד מסיטואציות אחרות, אני בטוח שהוא לא מפחד רק מזה יש לו עוד אלף פחדים אחרים שגם מהם הוא מפחד הוא מפחד מזה מפחד מזה יש לו הרבה פחדים, הם פחות אולי ברורים או יותר מקובלים כי הוא ילד אז הוא מפחד אבל יש לו הרבה פחדים נוספים צריך לבדוק מה הפחדים הנוספים שלו ולטפל בפחדים הנוספים. הבנת?
ש: על ידי שיחות?
אליעד: לא קודם כל לנסות לגרום לו לא לפחד משאר הדברים כאילו אם אתה רוצה שהוא לא יפחד מזה תברר שהוא לא מפחד מדברים אחרים זה קודם כל כמטרה תציב לעצמך מטרה, אתה אמרת יש לי מטרה לגרום לו לא לפחד לעלות לקומה שנייה נכון יפה אני אומר תגרום לו לא לפחד מעוד פחדים אחרים לא לפחד לעבור את הכביש לא לפחד לא יודע מה כל מיני דברים יומיומיים לא לפחד, כל מה שהוא מפחד קצת "למה תגיד לי מה קרה מה הבעיה פה ומה הבעיה פה מה הבעיה?" זאת אומרת תשאף כמטרה לנטרל לו את שאר הפחדים מסביב לפחד הזה.
ש: וזה על ידי תחקור ממה הוא מפחד?
אליעד: קודם כל כמטרה לא יודע איך מטרה לא יודע איך איך שאלה נוספת אבל כמטרה בראש אתה רוצה לפתור את זה עזוב אותך מזה עכשיו בוא תפתור את האחרים. אז אחד תעשה לו רע אבל בחוכמה ברעש שיהיה מספיק רע כדי שהוא ירצה לשנות את זה ולא יותר מדי רע כדי שהוא לא ירגיש מזה רע או ישתגע או משהו כזה בסדר. עכשיו שימו לב האם זה טוב שבן אדם ישנא את עצמו על זה שיש לו פחד לכאורה הוא צריך לקבל את עצמו למרות שיש לו פחד נכון לכאורה מה זאת אהבה עצמית שאתה אוהב את עצמך למרות שיש לך פחד נכון, נכון או לא נכון?
ש: כן.
אליעד: אבל זה לא נכון.
ש: גם וגם תלוי במינון הוא צריך קצת לשנוא את עצמו.
אליעד: למה לא שהוא יאהב את עצמו במאה אחוז למרות שיש לו פחד מה הבעיה?
ש: אבל אם הוא אוהב את עצמו מאה אחוז אז אולי.
אליעד: נכון אז הוא שיקבל מה הבעיה.
ש: קודם כל אין מאה אחוז.
אליעד: סתם לא משנה יש פה פרספקטיבה אחרת זה בסדר גמור לפחד וזה בסדר גמור לפחד וזה מאוד גרוע לכעוס על זה שאתה מפחד, זה מאוד גרוע לא לקבל את זה שאתה מפחד אבל זה גם בסדר גמור לעשות משהו מאוד גרוע ולא לקבל את זה שאתה מפחד גם להגיד אני לא רוצה לפחד אני שונא את עצמי על זה שאני מפחד גם זה בסדר גמור, כאילו אתה יכול לאהוב את זה שאתה שונא את עצמך זה גם בסדר כי אם בן אדם רק יאהב את עצמו הוא גם יתקע גם אין משמעות לחיים, אז זה בסדר לאהוב את עצמך וזה בסדר לשנוא את עצמך וזה בסדר לאהוב את זה שאתה שונא את עצמך גם זה בסדר.
אוקי הלאה אז זה דבר אחד עכשיו מה עוד דבר שני לפתור לו פחדים אחרים מסביב כמטרה, עכשיו דבר נוסף כתהליך אם אנחנו רוצים לעזור לו צריך לעזור לו להפעיל את המוח שלו להבין את ההרגשות שלו באופן כללי עכשיו בלי קשר לפחדים, הוא כועס למה אתה כועס שמח למה אתה שמח "ואללה מה הצחיק אותך מה הכעיס אותך, למה נעלבת למה אתה בא לאט למה אתה בא מהר" שהוא יתחיל לנסות להבין את עצמו אם הוא לא יבין את עצמו גם אבוד לנו עכשיו בתחומים אחרים שלא קשורים לפחד הזה.
אוקי זה בונה לנו את התשתית לגשת לטפל בפחד כי אם הוא לא ירצה את הפחד ורגיל להבין את עצמו ומיומן להתמודד עם פחדים אחרים עכשיו אפשר לדבר על הפחד הזה כי לא תמיד הוא בשל בכלל להתמודד עם הפחד זה יכול להיות גם פחד מאוד גדול עבורו יכול להיות הוא לא כנה עם עצמו הוא לא יודע לבטא את עצמו הוא לא יודע להבין את עצמו יכול להיות הרבה דברים. בהנחה עכשיו שאנחנו מדברים איתו על הפחד אוקי הספציפי הזה מה שאנחנו צריכים לעשות זה דבר ראשון להכיל אותו.
מה זאת אומרת להכיל אותו להגיד לו "תקשיב אפשר לדבר איתך" הוא יגיד כן נגיד לו "תקשיב אני יודע נכון שאתה מעדיף לא לעלות למעלה" הוא יגיד כן נגיד לו "בסדר אני רוצה להגיד לך שאני מכבד את זה וזה לגיטימי בעיני", קודם כל להכיל את זה "לגיטימי וזה בסדר גמור וכל פעם שתרצה לעלות תקרא לי אני אעלה איתך אני אשתדל לעלות איתך" קודם כל להכיל את זה למה כי אם לא אז הוא יראה בך אויב.
הוא מבחינתו מאוים מישהו רוצה לחסל אותו והוא לא מבין שאף אחד לא רוצה לפגוע בו הוא מבחינתו מישהו רוצה לחסל אותו ואם עכשיו אתה תגיד לו "תקשיב תעלה למעלה אין לך מה לפחד" אתה אומנם עוזר לו כי אתה אומר לו אף אחד לא רוצה לפגוע בך ומצד שני אתה דופק אותו אתה הולך לגרום לו שירצחו אותו אוקי לכן דבר ראשון להכיל אותו. דבר שני הלוגיקה אומרת אתה אומר לו "אוקי סבבה הבנת בסדר" עכשיו אתה אומר לו "אוקי עכשיו אפשר עוד משהו" הוא יגיד לך כן תגיד "אוקי אני יכול לשאול אבל למה אתה מעדיף שאני אעלה איתך למעלה מה הסיבה" הוא יגיד לך "כי אני לא אוהב לעלות לבד, אוקי למה מה אתה מרגיש".
עכשיו יש הרבה דוגמאות נגיד הוא יגיד לך "זה עושה לי רע" אוקי תגיד לו "אם מישהו צובט אותך זה עושה לך טוב או רע" יגיד עושה לי רע תגיד לו "אוקי כשאתה עולה למעלה מישהו צובט אותך זה אותו רע או שזה רע אחר" יגיד לך רע אחר "איזה רע מה אתה מרגיש שמה מה קורה", עכשיו או "מה אתה מרגיש כשאני איתך" או "מה אתה מרגיש לבד" אפשר משני הצדדים ותנסה לשים לב למילים מה בדיוק הוא אמר איך הוא אמר איזה מילה הוא השתמש לנסות לדובב אותו ולא ללחוץ אותו שהוא לא יחשוב שאתה מנסה לדחוף אותו לעלות למעלה אתה מנסה רק להבין מה האמת, אתה מבחינתך אומר לו "תקשיב יכול להיות שזאת האמת אני רק רוצה להבין את האמת אני לא מנסה לגרום לך לעלות למעלה".
ש: זה מורכב זאת אומנות.
אליעד: זה המשחק עכשיו אם הילד הייתה לו הפרעה נפשית זה היה עוד יותר מורכב ואם הוא היה משוגע ורואה דברים שלא קיימים זה עוד יותר מורכב אבל אז מה. אתה הבנת את זה?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת?
ש: את הכל לחזור?
אליעד: תסביר כן.
ש: לגרום לו להרגיש שאני לא מאיים עליו מתנגד ודבר ראשון להכיל אותו אולי אפילו כפתיחה.
אליעד: מה אמרתי רק לא מאיים ולא מתנגד או אפילו?
ש: אני צריך לבדוק מה האמת.
אליעד: לא אתה דילגת על שלב לא רק מכיל אותו ולא מתנגד לו אפילו אתה בעדו בכלל אתה אומר "אני מעריך את זה שאתה דואג ושזה וזה ואני אבוא איתך כל פעם" שהוא אין לו איום אתה לא מהווה איום עבורו שהדו שיח שלך איתו לא מהווה איום עבורו.
ש: אוקי הייתי שזה כפתיחה.
אליעד: אתה הבנת את זה אבל?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת?
ש: לחזור עוד פעם?
אליעד: כן.
ש: אני חוזר רגע על התוספת להיות אפילו איתו בעדו ביחד זהו זאת התוספת.
אליעד: נכון כשהמשוגע אומר "תקשיב רודפים אחרי מנסים לחסל אותי, אני שמח שאתה מבין את זה" עכשיו גם פה צריך לדעת לעשות את זה מדויק לא להגיד לו "אני שמח שאתה יודע שהוא רוצה לחסל אותך" כי זאת גם לא האמת אבל להגיד "אני שמח שאתה מודע לאפשרות שהוא רוצה לחסל אותך ואתה מתגונן בפניה" כי זאת אמת כי יש אפשרות שהוא מנסה לחסל אותך וזה שאתה מתגונן זה בסדר, גם פה צריך לדעת במינון כשאתה מזדהה איתו לא לשתול לו מחשבה יותר גרועה ממה שהוא כבר חשב מלכתחילה, הלאה.
ש: ואחרי יש נניח מספר שיטות שיטה אחת שאומרת טפל בפחדים אחרים שיש לו.
אליעד: לא זה לא אחרי זה זה לפני זה בכלל.
ש: לא דבר ראשון זאת ההתחלה.
אליעד: לא דבר ראשון זה מה שהיה קודם בכלל תגרום לו לא לרצות את זה שהוא מפחד ותגרום לו לטפל בפחדים האחרים ולהבין את עצמו זה דבר ראשון שבכלל לא נגענו בנושא הזה בכלל, בהנחה שאתה ניגש לדבר איתו על הבעיה הספציפית הזאת אז דבר ראשון תכיל אותו דבר שני תגיד לו בא ננסה להבין מה האמת, אתה הבנת אותי דבר ראשון זה כאילו מסביב בכלל דבר ראשון זה בוא בכלל מסביב נעשה חימום בלי חימום מה איפה אתה ניגש.
קודם כל בכלל תגרום לו לרצות לשנות את זה ותגרום לו לנסות להבין את עצמו ומה יותר חשוב שינסה להבין את עצמו בסדר זה יותר חשוב שלא יאהב את זה, זה בכלל לפני שדיברנו על הנושא, הלאה.
ש: אוקי אם זה הראשון אז השני זה ההכלה והסימפטיה.
אליעד: אמפתיה כן.
ש: ואחרי זה להתחיל לתקן את הבעיה עצמה, זאת אומרת "מה קורה איתך כשאתה מפחד".
אליעד: מה קורה לך שאתה מפחד "למה אתה מעדיף לא לעלות למעלה". עכשיו שימו למשהו מעניין ביותר יש בעולם שני אנשים שמחפשים את האמת יש אנשים שמחפשים את האמת עם אינטרס ויש אנשים שמחפשים את האמת בלי אינטרס, מה זה אומר לחפש את האמת עם אינטרס זה אומר לשאול מה הנכון כשאתה מעדיף שתצא תשובה מסוימת לחפש את האמת בלי אינטרס זה אומר "בוא נשאל מה נכון מבחינתי שלא אכפת לי איזו תשובה תצא גם אם התשובה אומרת צריך לשרוף את עצמי באש שזאת תהיה התשובה, לא אכפת לי מה תצא התשובה אני רוצה לדעת מה האמת בתנאי שזאת תהיה האמת אם זאת האמת אני משתחווה" או "אחר כך אני אחליט מה לעשות".
אבל החיפוש עצמו או שאתה אומר אני אחפש את האמת אני אראה מה יצא ואז אני אחליט מה אני ארצה לעשות אבל שהחיפוש עצמו יהיה נקי משיקולים זרים עד כאן זה נכון. עכשיו איך זה קשור למה שדיברנו?
ש: אם אני מחפש את האמת אצלו?
אליעד: כן.
ש: אז שאני אעשה את זה בלי אינטרס.
אליעד: בדיוק אם כשאתה אומר לו "תגיד לי למה אתה מפחד" אתה אם בראש שלך יושבת מחשבה "זה לא טוב שהוא מפחד" אתה תדחוף לו למוח כשאתה תשאל אותו למה אתה מפחד אתה תעביר לו ב - subtext "תקשיב אני לא באמת שואל אותך למה אתה מפחד לא באמת אכפת לי מה האמת, אני רוצה שלא תפחד ועכשיו בא ננסה להוכיח שזה לא בסדר שאתה מפחד" ואז הוא יקלוט את זה בתת הכרה ואז הוא יבין שאתה נגדו ושלא באמת אכפת לך מזה שהוא מפחד ושאתה בסך הכל רוצה שהוא יעלה למעלה ולא מזיז לך שהוא ידפק ואז הוא לא ידבר איתך. הבנת משהו פה?
ש: משהו כן.
אליעד: לא השאלה אם הבנת משהו כי יש פה עוד משהו שאתה אמור להבין על הדרך, כל המקרים שאתה ניסית לדבר עם מישהו והוא אומר לך עזוב אותי אמרת לו "בוא נבין למה זה מציק לך בא נבין למה ככה בא לך, עזוב אותי" נכון כי הרבה פעמים כשאתה בא למישהו ואתה אומר לו "למה זה מציק לך" או "למה זה" אתה לא בא מהמקום הישר כמו שואל באופן נייטרלי רק לנסות להבין אני לא אומר כלום זה מהמקום של "למה זה מציק לך מה הבעיה שלך, למה אתה מפחד מה אתה מפחד בכלל, למה אתה עושה את זה למה אתה זה" מהמקום של אתה צריך לעשות אחרת.
עכשיו אבל האמת היא שכשיושב מולך משוגע ואומר לך יש פילים שרודפים אחרי ואתה אומר לו "אוקי בוא ננתח בא נבין בדיוק מה מפריע לך" אתה צריך מבחינתך כאופציה שאולי הוא צודק ממש לברר את האמת. עכשיו אם אתה בתוכך לא מסוגל למצוא את המקום שמנסה לברר את האמת בשביל להבין את האמת לכשעצמה או המקום הזה מאוד חלש אז כשאתה תדבר איתו אתה כל הזמן תנסה לדחוף אותו לצד מסוים וכשתנסה לדחוף אותו לצד מסוים הוא בתת הכרה קולט שאתה מנסה לדחוף אותו לצד מסוים ואז מה זה אומר כשאתה...