דיסוציאציה רגשית, הפרעה דיסוציאטיבית, ניתוק מעצמי, לא מרגיש את עצמי, הפרעת זהות דיסוציאטיבית, הפרעות נפשיות, לא מזהה את עצמי, הפרעת דה פרסונליזציה, נכנס בי שד, נכנס בי דיבוק, ניתוק רגשי, מנותק מעצמי
מהי דיסוציאציה רגשית ואיך היא נוצרת?
דיסוציאציה היא מצב שבו אדם חווה ניתוק רגשי מעצמו, ובמקרים רבים הוא מתאר את התחושה כאילו הוא מסתכל על עצמו מבחוץ או לא מזהה את עצמו במראה. אליעד כהן מסביר זאת באמצעות דוגמה פשוטה: אם נותנים לאדם תרופת הרדמה, הוא יכול לראות את היד שלו, אך לא להרגיש אותה. כך בדיוק אדם הסובל מדיסוציאציה חווה את גופו כולו. הוא מסתכל על עצמו, אבל לא מרגיש שזה הוא. מצב זה נקרא "הפרעת דה פרסונליזציה" או "הפרעת זהות דיסוציאטיבית".
לתופעה זו מתווספות לעיתים תופעות נוספות, כגון תחושה שדמות אחרת או דמויות אחרות "נכנסו" אל האדם. למשל, בחורה עשויה להרגיש שנכנסה לתוכה אישה מבוגרת שנפטרה, והיא חווה את מצבי הרוח של אותה דמות - אם הדמות עצובה, גם היא עצובה, אם הדמות עייפה, גם היא עייפה, וכך הלאה. היא חווה את הרגשות והתחושות של אותה דמות כחלק מעצמה, ובכך נוצרת תחושת "דיבוק".
דוגמה נוספת שאליעד כהן מביא היא אדם שמאמין שהוא חוזר לגלגולים קודמים, ובתוך כך הוא מתחיל להזדהות עם דמויות שונות מעברו. ככל שההזדהות הזו עמוקה יותר, הוא מתקשה לזהות מי הוא באמת, וכך נוצרת תחושה חריפה של דיסוציאציה וניתוק רגשי מהזהות האמיתית שלו.
איך אפשר לפתור את הבעיה של ניתוק רגשי?
אליעד כהן מעלה שאלה מרכזית: איך יוצאים ממצב של דיסוציאציה או ניתוק רגשי ממושך? הוא מבהיר שאדם השרוי במצב כזה בדרך כלל שואל את עצמו "למה זה קרה לי?", אך לדבריו זו מלכודת, כי לא תמיד יש תשובה ברורה למה המצב נוצר. במקום זאת, יש להתמקד ב"איך יוצאים מזה?" ולא בשאלה "למה נכנסתי לזה?". אליעד מדגים זאת כך: אם אדם נפל לבור, האם חשוב יותר שישאל את עצמו "איך נפלתי לפה?" או "איך אני יוצא מפה?". ברור שהאפשרות השנייה מועילה יותר.
מדוע טיפול של "הוצאת דיבוק" לא יעיל?
לעיתים אנשים מנסים להתמודד עם תחושת דיבוק באמצעות טיפול דתי או רוחני של "הוצאת דיבוק", אך אליעד מבהיר שבמצבים כאלה הטיפול לא אפקטיבי כי הבעיה עמוקה יותר. כשהאדם כבר מזדהה לגמרי עם הדמות שנכנסה בו, "הוצאת" הדמות לא פותרת את הבעיה, כי לאחר שמוציאים דמות אחת, מיד יופיעו דמויות חדשות. זה קורה משום שהבעיה הבסיסית היא חוסר הזדהות עצמית, ולא הדמות הזרה עצמה.
מה הקשר בין רצונות לזהות האישית?
הנקודה המרכזית שמסביר אליעד כהן היא שחוויית הזהות וה"אני" נובעת בעיקר מהרצונות של האדם. ברגע שלבן אדם אין רצונות מוגדרים או שהוא מפסיק להזדהות עם הרצונות שלו, האני שלו מאבד ממשמעותו, וכך התודעה מתחילה לחפש הזדהות אחרת בדמות דמויות זרות או דמיוניות. אדם ללא רצונות הופך למעשה ל"אף אחד", מה שגורם לתודעה שלו "לשאוב" דמויות אחרות כדי להרגיש קיום.
אליעד מדגיש שיש להבדיל בין הזדהות עם הגוף לבין הזדהות רגשית עמוקה יותר. הוא מסביר שלמרות שאדם יכול לומר שהוא לא מרגיש את גופו, הוא עדיין יזיז את היד כאשר יקרבו לה להבה, ולכן זו עדיין הזדהות חלקית.
כיצד ניתן לטפל בהפרעה דיסוציאטיבית?
אליעד כהן מסביר שהפתרון המעשי להפרעה דיסוציאטיבית ולתחושות ניתוק רגשי הוא שאדם יציב לעצמו מטרות חדשות, ברורות ומשמעותיות, ויתחיל להתמקד בהגשמתן. כאשר לאדם יש מטרות שהוא מזדהה איתן ורוצה להשיגן, אין לו מקום בראש להזדהות עם דמויות דמיוניות או דמיונות אחרים, כי התודעה שלו עסוקה ברצונות הממשיים שלו.
הוא נותן דוגמה לאדם שמדווח שיש לו דמות...
דיסוציאציה היא מצב שבו אדם חווה ניתוק רגשי מעצמו, ובמקרים רבים הוא מתאר את התחושה כאילו הוא מסתכל על עצמו מבחוץ או לא מזהה את עצמו במראה. אליעד כהן מסביר זאת באמצעות דוגמה פשוטה: אם נותנים לאדם תרופת הרדמה, הוא יכול לראות את היד שלו, אך לא להרגיש אותה. כך בדיוק אדם הסובל מדיסוציאציה חווה את גופו כולו. הוא מסתכל על עצמו, אבל לא מרגיש שזה הוא. מצב זה נקרא "הפרעת דה פרסונליזציה" או "הפרעת זהות דיסוציאטיבית".
לתופעה זו מתווספות לעיתים תופעות נוספות, כגון תחושה שדמות אחרת או דמויות אחרות "נכנסו" אל האדם. למשל, בחורה עשויה להרגיש שנכנסה לתוכה אישה מבוגרת שנפטרה, והיא חווה את מצבי הרוח של אותה דמות - אם הדמות עצובה, גם היא עצובה, אם הדמות עייפה, גם היא עייפה, וכך הלאה. היא חווה את הרגשות והתחושות של אותה דמות כחלק מעצמה, ובכך נוצרת תחושת "דיבוק".
דוגמה נוספת שאליעד כהן מביא היא אדם שמאמין שהוא חוזר לגלגולים קודמים, ובתוך כך הוא מתחיל להזדהות עם דמויות שונות מעברו. ככל שההזדהות הזו עמוקה יותר, הוא מתקשה לזהות מי הוא באמת, וכך נוצרת תחושה חריפה של דיסוציאציה וניתוק רגשי מהזהות האמיתית שלו.
איך אפשר לפתור את הבעיה של ניתוק רגשי?
אליעד כהן מעלה שאלה מרכזית: איך יוצאים ממצב של דיסוציאציה או ניתוק רגשי ממושך? הוא מבהיר שאדם השרוי במצב כזה בדרך כלל שואל את עצמו "למה זה קרה לי?", אך לדבריו זו מלכודת, כי לא תמיד יש תשובה ברורה למה המצב נוצר. במקום זאת, יש להתמקד ב"איך יוצאים מזה?" ולא בשאלה "למה נכנסתי לזה?". אליעד מדגים זאת כך: אם אדם נפל לבור, האם חשוב יותר שישאל את עצמו "איך נפלתי לפה?" או "איך אני יוצא מפה?". ברור שהאפשרות השנייה מועילה יותר.
מדוע טיפול של "הוצאת דיבוק" לא יעיל?
לעיתים אנשים מנסים להתמודד עם תחושת דיבוק באמצעות טיפול דתי או רוחני של "הוצאת דיבוק", אך אליעד מבהיר שבמצבים כאלה הטיפול לא אפקטיבי כי הבעיה עמוקה יותר. כשהאדם כבר מזדהה לגמרי עם הדמות שנכנסה בו, "הוצאת" הדמות לא פותרת את הבעיה, כי לאחר שמוציאים דמות אחת, מיד יופיעו דמויות חדשות. זה קורה משום שהבעיה הבסיסית היא חוסר הזדהות עצמית, ולא הדמות הזרה עצמה.
מה הקשר בין רצונות לזהות האישית?
הנקודה המרכזית שמסביר אליעד כהן היא שחוויית הזהות וה"אני" נובעת בעיקר מהרצונות של האדם. ברגע שלבן אדם אין רצונות מוגדרים או שהוא מפסיק להזדהות עם הרצונות שלו, האני שלו מאבד ממשמעותו, וכך התודעה מתחילה לחפש הזדהות אחרת בדמות דמויות זרות או דמיוניות. אדם ללא רצונות הופך למעשה ל"אף אחד", מה שגורם לתודעה שלו "לשאוב" דמויות אחרות כדי להרגיש קיום.
אליעד מדגיש שיש להבדיל בין הזדהות עם הגוף לבין הזדהות רגשית עמוקה יותר. הוא מסביר שלמרות שאדם יכול לומר שהוא לא מרגיש את גופו, הוא עדיין יזיז את היד כאשר יקרבו לה להבה, ולכן זו עדיין הזדהות חלקית.
כיצד ניתן לטפל בהפרעה דיסוציאטיבית?
אליעד כהן מסביר שהפתרון המעשי להפרעה דיסוציאטיבית ולתחושות ניתוק רגשי הוא שאדם יציב לעצמו מטרות חדשות, ברורות ומשמעותיות, ויתחיל להתמקד בהגשמתן. כאשר לאדם יש מטרות שהוא מזדהה איתן ורוצה להשיגן, אין לו מקום בראש להזדהות עם דמויות דמיוניות או דמיונות אחרים, כי התודעה שלו עסוקה ברצונות הממשיים שלו.
הוא נותן דוגמה לאדם שמדווח שיש לו דמות...
- מהי דיסוציאציה?
- איך מטפלים בהפרעת דה פרסונליזציה?
- למה לא מזהים את עצמי?
- מה עושים עם דיבוק נפשי?
- איך לצאת מניתוק רגשי?
- מהי הפרעת זהות דיסוציאטיבית?
- מה עושים כשלא מרגישים את עצמי?
עכשיו יש תופעה שנקראת דיסוציאציה מישהו מכיר הפרעת זהות עצמית אוקי עכשיו מה זה אומר זה אומר בן אדם שמסתכל במראה ולא מזהה את עצמו מרגיש שהוא לא מחובר לעצמו בא נגיד עכשיו נותנים לך תרופת הרדמה נגיד אתה רואה את היד שלך אבל אתה לא מרגיש אותה אז קח את התחושה הזאת תלביש אותה על כל הגוף והבן אדם מבחינתו אומר אני לא מרגיש שאני זה אני זה כי אני לא מרגיש את עצמי זה התיאור של התופעה, עכשיו זאת הצרה מספר אחת עכשיו תוסיפו לזה עוד צרה נוספת שאותה בחורה לצורך העניין אומרת לא רק שאני לא מרגישה את עצמי אני גם מרגישה שנכנסה בי איזה מישהי אחרת מבוגרת נכנסה בי מישהי שמתה נכנסה בי ואז גם עכשיו ההתנהגויות שלה משפיעות עלי אם היא עצובה אני עצובה אם היא עייפה אני עייפה אם אני עייפה זה משפיע עליה היא משפיעה עלי אני משפיעה עליה.
אוקי תוסיף לכל זה עוד סיפור נוסף של אני לא יודעת מי אני ואני מתחילה לחוות כל מיני שאני הופכת להיות דמויות שהייתי בגלגולים אחרים ואני חוזרת לגלגולים אחרים ואני כל הזמן יש לי דמויות בראש ואז זה סיפורים ועניינים, איך יוצאים מזה מה עושים הבן אדם שקוע בזה עשרים שנה איך יוצאים מזה?
ש: שואלים אותו כל מיני, אוקי אני מניח שהבנו את הבעיה נניח בסדר.
אליעד: נניח שאם הבנו את הבעיה כבר יש את הפתרון הבנת את הסיפור פחות או יותר זה הסיפור אם אתה רוצה שיספרו לך עכשיו את הסימפטומים תדמיין איזה סימפטומים שאתה רוצה מכאן ואילך זה יהיה סימפטומים הבן אדם לא מזהה את עצמו הוא מרגיש שהוא זה לא הוא הוא לא יודע מה הוא הוא לא יודע מי הוא בכלל הוא אומר אני לא יודע מי אני אני צובט את עצמי לדעת שאני קיים אני לא מאמין בכלל שאני מדבר איתך שאתה בן אדם אתה אמיתי או אתה לא אמיתי לא יודע כלום לא יודע מי אני מה אני ותוסיף לזה עוד שנכנסו בתוכו דמויות אחרות כבר לא רק שהוא לא הוא עכשיו גם הוא דמויות אחרות. מה עושים כדי להחזיר את הבן אדם לכדור הארץ מה עושים אם רוצים?
ש: אתה שואל?
אליעד: כן אני שואל אותך מה אתה מציע לעשות?
ש: אני חושב שהדרך הכי נכונה במקרה כזה כמו שאתה מתאר אותו.
אליעד: כן.
ש: זה להישאר עם תחושת ההרגשה שיש לה דיבוק כביכול.
אליעד: אוקי.
ש: ולהביא כביכול איזה משהו שהיא מאמינה כמו רב או לא משנה מאיזה דת היא ולעשות לה תהליך של הוצאת דיבוק.
אליעד: אז עשינו לה את זה וזה לא עבד הלאה.
ש: לא עבד.
אליעד: אתה באמת חושב שזה יעבוד?
ש: זה עניין של להאמין כאילו.
אליעד: לא שנייה אז בא נחשוב בהיגיון אם בן אדם בריא בנפשו הכל תקין יום אחד הוא קם בבוקר אומר נכנס בי שד איך הוא נכנס לא יודע איך הוא בא אני לא יודע ואין בעיה אברקדברא הוא יצא הלאה נכון מאוד כמו שאתה אהבל חשבת שהוא נכנס אתה אהבל חשבת שהוא יצא אבל זה בן אדם נורמלי שהכל נורמלי ורק הוא מאמין שנכנס השד אז נגיד לו תיטול ידיים והרוחות הרעות ילכו בסדר אבל אם בן אדם יצר כבר הזדהות עם הדמות זה כבר הוא יש לו מערכת יחסים וזה כבר אין לו את הזהות של עצמו הוא לא יודע מי הוא בכלל זה יותר מורכב מבוא נוציא ממך את השד אין בעיה הוצאת לי את השד נכון אבל הוא לא רוצה לצאת הבחורה לא היא נשארת אתה מבין.
ש: היא זוכרת מתי?
אליעד: רגע שנייה אני איתו אתה מבין הבחורה היא אומרת כן אבל הדמות הזאת נשארת בתוכי ועכשיו אם תוציא את זה היא תגיד לך יש שלוש דמויות אחרות שבאו מה עזרנו אתה מבין אותי כאילו זה לא בן אדם שהוא סתם מאמין אז תגיד לו בוא נוציא את זה יש פה משהו רגשי, רגע שנייה קודם כל אתה הבנת?
ש: הבנתי.
אליעד: מה אתה אומר מה הפתרון שאתה מציע?
ש: אז קודם כל אז הפתרון שהיה לי אתה אומר שהוא לא יעיל במקרה הזה.
אליעד: רגע אבל למה לא יעיל אתה מבין למה לא יעיל?
ש: כי היא טוענת שזה חוזר או שזה כאילו זה יותר קשה.
אליעד: כן כאילו בא תניח שמלא אנשים אמרו לה את מדמיינת אין שום שד והיא אמרה הוא נשאר אני מרגישה את האישה הזאת עכשיו היא מרימה את היד היא מרימה לי את היד שלי.
ש: פה צריך טיפול יותר.
אליעד: נכון אז מה הפתרון?
ש: אני לא יודע אני לא חושב שיש פתרון אחד כזה.
אליעד: לכל דבר יש פתרון אחד סתם, מה עושים איך מתקדמים איך פותרים מה ידוע לכם איך מנתחים את זה?
ש: קודם כל דבר ראשון להזדהות איתה.
אליעד: אתה צודק הזדהינו איתה מה הלאה?
ש: ולהרגיע אותה.
אליעד: אתה צודק, מה להרגיע אותה?
ש: מה האמת עכשיו מה האמת?
אליעד: מה האמת באמת?
ש: אוקי מה האמת שאני חושב.
אליעד: מעניין מה האמת?
ש: תקשיב.
אליעד: כן.
ש: שכל בן אדם באיזשהו מקום.
אליעד: כן.
ש: מחקה או מזדהה עם משהו אחר בצורה זו או אחרת בצורה מועטה.
אליעד: איך אתה מסביר את התופעה ממה לדעתך זה נובע ממה שאתה יודע על נפש האדם בתור מומחה לנפש האדם שלומד כבר הרבה שנים מה ידוע לך בנושא נתקלת בתופעה הזאת בספרים.
ש: היא זוכרת מתי זה התחיל?
אליעד: כן זה התחיל בגיל הבר מצווה התחיל לפני שלושים שנה.
ש: לא כאילו מה גרם לזה ממתי זה?
אליעד: לא זה מילדות ככה זה לא משהו ספציפי.
ש: אני נתקל בתופעה הזאתי אני אישית מנסה לחקות אנשים אחרים לחקות להזדהות איתם.
אליעד: אבל זה משהו הרבה יותר מורכב זה בן אדם אומר אני לא מזהה את עצמי אני לא יודע אני צובט את עצמי לדעת שאני פה פלוס אני מרגיש שיש בתוכי דמויות כאלה ואחרות שמשפיעות עלי מפעילות אותי.
ש: זה אומר שיש לה איזשהו חוסר רצון להיות היא עצמה והיא מחפשת להיות מישהו אחר.
אליעד: יפה אפשרות אחת נכון היא לא רוצה להיות עצמה ואז היא הפכה להיות מישהו אחר מה עוד יכול להיות ואז אנחנו נצטרך למצוא למה היא לא רוצה להיות היא עצמה זאת אפשרות אחת, מה עוד יכול להיות מה שאמרת זה נכון אבל מה עוד יכול להיות מה אנחנו יודעים?
ש: אולי שכפו עליה או משהו כזה שזה דבר חיצוני גדול שאילץ אותה לצאת מעצמה היא משהו חיצוני כזה גדול.
אליעד: מה זה אומר אילץ אותה לצאת מעצמה?
ש: נניח שהיא אמרה לה את לא טובה את לא בסדר ואז היא יצאה מזה ותפסה דמות אחרת.
אליעד: נכון מה עוד אז מה ידוע לנו.
ש: היא כל כך הזדהתה עם מישהו אחר העריצה מישהו אחר שהפכה להיות כמוהו.
אליעד: אז קודם כל יש פה כמה היבטים בסיפור.
ש: מחויב שזה יוצר לה יותר טוב מרע היא רואה היא רוצה להזדהות עם משהו.
אליעד: זה חצי נכון זה נכון אבל חצי למה כי בן אדם חושב משהו משתי סיבות כי זה עושה לו טוב וכי הוא חושב שזה נכון כשאתה אומר שזה עושה לה יותר טוב מרע זה אומר שהיא חושבת את זה כי זה עושה לה טוב אבל היא גם חושבת על זה כי היא חושבת שזה נכון. בסדר עכשיו מה הטוב שזה עושה לה אבל יש פה כל מיני היבטים, תראו היבט ראשון כשבן אדם אומר אני לא מזהה את עצמי אוקי אז קודם כל הוא כמובן מגזים אין בן אדם שלא מזהה את עצמו אם עצם זה שהוא אמר את המילה אני אז הוא זיהה את עצמו בסדר מי זה אני לא מזהה את עצמי הוא אומר אני לא מזהה את עצמי אתה אומר לו אוקי בכלל כלום הוא אומר אני לא מזהה את הגוף שלי בכלל הוא אומר בכלל אתה אומר לו עכשיו אם אני ואתה נגיד הולכים ברחוב עכשיו יקחו מישהו יתנו לו מכה עם פטיש אתה תרגיש שזה יכאב לך הוא אומר לא אוקי ואם אני אתן לך מכה עם פטיש ברגל יכאב לך כן.
אז קודם כל אתה מזהה אין לא מזהה אם עכשיו אנחנו נקרב לך גפרור ליד אתה תרגיש או לא תרגיש אתה תרגיש נכון עכשיו איך אתה מרגיש אם אתה לא מזדהה עם הגוף שלך איך הרגשת את זה אז קודם כל תכיר בכך שעם הגוף שלך אתה מזדהה אתה אולי לא מזדהה עם התחושות שלך עם הרצונות שלך אבל הגוף שלך אתה מזדהה איתו קודם כל שבן אדם יכיר בכך, אוקי לא מחויב שיכיר בכך אבל רצוי שיכיר בכך כאילו זה לא קריטי להמשך אבל זה כבר יכניס את זה לפרופורציה כי בן אדם מתחיל אני לא יודע מי אני אני לא מזדהה עם עצמי אני רואה במראה לא מזהה את עצמי לא יודע מה אבל זה לא נכון נגיד לו מה האמת שאם עכשיו ניקח גפרור ונקרב לך ליד אתה תזיז את היד נכון אתה תרגיש את זה ואם נשים את זה במקום אחר אתה לא תרגיש אז קודם כל אתה יודע שאתה זה אתה.
אוקי יפה עכשיו בא נתקדם בעלילה בא נתקדם בעלילה מה המהות מה שאנחנו למדנו או לומדים פה שאם בן אדם לא יהיו לו רצונות מה יקרה חווית האני שלו תיעלם נכון בן אדם שאין לו רצונות אם כל מה שתרצה יקרה או כל מה שיקרה אתה תרצה אתה לא תרגיש שאתה קיים תהפוך להיות כלום התחושה של הקיום שלך תיעלם, אוקי עכשיו מה שגורם לבן אדם להרגיש שהוא זה הוא מה שגורם לך להרגיש שאני זה אני זה שיש איזו דמות שאתה מזדהה איתה אתה מזדהה עם הרצונות שלה ואז הרצונות שלך הם מתחזקים לך את החוויה של האני זאת אומרת אם בן אדם אני מוחק לו את הרצונות אין לו תחושת אני. אוקי עכשיו שימו לב כפי שאני הצגתי את הבעיה בהתחלה הבחורה לצורך העניין יש לה שתי תופעות אחד היא לא מזהה את עצמה היא אומרת אני לא יודעת מי אני לא פה לא שם שתיים נכנסו לתוכה דמויות אוקי אבל הבעיה השנייה היא תוצאה של הבעיה הראשונה זאת אומרת הדמויות שנכנסו לתוכה זה בגלל שהיא לא מזהה מי היא.
זאת אומרת אתה לא מזהה מי אתה ואז אתה מנסה להיות מישהו אז אין לך את מי להיות אז אתה ממציא איזו דמות ואז אתה מתחיל להזדהות עם הדמות אם אתה לצורך העניין לא יהיו לך שום רצונות אתה גם תוכל להפוך להיות הרבה דמויות אחרות, אוקי זאת אומרת אני כביכול הצגתי את זה שיש פה בעיה יותר גדולה לא רק שהיא לא מזדהה עם עצמה והיא לא יודעת מי היא והיא לא זה ולא זה אפילו עכשיו נכנסו לתוכה עוד דיבוקים ושדים וכל מיני סיפורים אבל האמת היא שהשני זה תוצאה של הראשון כי בגלל שהתודעה שלה אין לה רצונות משל עצמה בגלל שהבן אדם אין לו רצונות משל עצמו אז התודעה כדי להתקיים צריכה להציב איזה רצון איזה משהו ואז התודעה מתחילה להמציא לעצמה כל מיני דמויות ואז היא מדמיינת נגיד שהיא זקנה אז היא פתאום, עכשיו למה היא מזדהה דווקא עם הדמות הזאת או דמות אחרת זאת גם שאלה אבל במהות המהות היא שהבן אדם אין לו רצונות משל עצמו זאת המהות של העניין.
אוקי מה זה אומר בעצם זה אומר שהדרך לצאת מהלופ הזה היא על ידי שהבן אדם מציב לעצמו רצונות ורודף אחריהם אם אותה בחור תציב או מציבה לעצמה רצונות כלשהם ותקום בבוקר ויהיה לה רצונות משל עצמה אז אוטומטית לא יהיה מקום בראש להזדהות עם הדמויות האחרות כי הדמויות האחרות לא יהיו רלוונטיות, עכשיו יותר מזה נגיד שמישהי אומרת תקשיב יש דמות נכנסה לתוכי ושאני מרגישה שהיא מרימה לי את היד לא יודע מה היא עייפה אני עייפה כל מיני כאלה אבל אם בן אדם תהיה לו מטרה והפוקוס שלו יהיה איך אני משיג את המטרה לא יפריע לו שיש בתוכו דמויות אחרות כי הן לא באמת מפריעות לך פרקטית, הבנתם את זה זאת אומרת שימו לב אם בן אדם נגיד אומר נכנס בי שד מה אכפת לך שנכנס בתוכך שד מה אכפת לך עכשיו אם זה מפריע לך פרקטית אז זה מפריע אם זה לא מפריע זה לא יפריע איך נדע אם זה מפריע או לא נציב מטרה לך תשיג את המטרה ובוא נראה אם אתה יכול להשיג את המטרה או לא אם לא בגלל השד אז זה רלוונטי אם אתה יכול להשיג את המטרה אז מה אכפת לך שנכנס השד.
אז הצוואר בקבוק אצל אותה אחת שאין לה שום מטרה בכלל עכשיו אם היא תציב מטרה והיא תגיד שלום אני יש לי מטרה כזאת וכזאת והיא תתחיל לרדוף אחרי המטרה שלה אז לא רלוונטי כל סיפורי השדים והדמיונות יעלמו מעצמם, אוקי עכשיו אז דבר ראשון מה אמרנו קודם כל חוסר ההזדהות עם האני היא זאת שיוצרת את התחושות של ההזדהות עם דמויות אחרות הסיבה שאין הזדהות עם האני זה בגלל שאין כרגע הזדהות עם הרצונות עכשיו למה אין הזדהות עם רצונות אם עכשיו אנחנו נחקור ולמה איך התחיל הכל כשנעלמו ההזדהויות עם הרצונות עכשיו יש כל מיני סיפורים אפשריים סיפור אחד אפשרי שכשהיא הייתה ילדה לדוגמא היא רצתה דברים ואז דיכאו אותה הרצונות שלך לא חשובים הרצונות שלך לא טובים לא יודע מה ואז היא אמרה טוב אני לא רוצה כלום ולאט לאט היא הפסיקה לרצות ואז היא פתאום התחילה לדמיין אז מי אני ואז היא התחילה לדמיין כל מיני דמיונות אחרים.
אוקי ואפשרות נוספת לדוגמא נגיד שלא היה לה טוב לה עם הרצונות שלה שהיו לה רצונות שהיא לא רצתה לא יודע מלא סיפורים ועניינים שהם בסופו של דבר הובילו אותה למצב של אני לא רוצה אין לי שום רצונות, עכשיו אם בן אדם יהיה הרבה זמן בתחושה של אין לי שום רצונות אז כדי להגדיר את עצמו התודעה תצטרך לדמיין איזו דמות אז מי אני אז בוא נדמיין שאני איזה מישהו אחר אבל המילוי של הרצונות הוא בעצם מפריד אותך הוא בעצם יוצר לך את ההגדרה של האני, עכשיו מה הרצונות הבסיסיים שיש לכל בן אדם אם בן אדם אומר אני לא יודע מה הרצונות שלי.
ש: פיזיולוגיה.
אליעד: אז מה אמרנו נכון אז מתחילים עם הפיזיולוגים ברגע שאנחנו אומרים לו אוקי אתה מזדהה עם הגוף אז זה כבר יש לו רצונות יש לך רצונות יש לך רצונות שלא יכאב לך יש לך רצונות שלא פה שלא שם זה רצונות שיש אותם לכל אחד תוך כדי שאנחנו מדברים עם הבן אדם ואנחנו מנסים לעזור לו גם צריך לנסות לגרום לו להגיד אני רוצה מה היית רוצה היית רוצה לחיות חיים רגילים כן מה זה אומר עבורך חיים רגילים ואז הוא אומר חיים רגילים זה אומר שאני עובד זה וזה זה הרצונות שלו אז הנה אתה רואה יש לך רצון כזה וכזה אז כבר ליצור לו רצונות, אוקי עכשיו דבר נוסף בן אדם הרבה פעמים כשקורה לו כזה מצב הרבה פעמים בהפרעות נפשיות הבן אדם מנסה להבין למה זה קרה למה אני לא מרגיש את עצמי למה השד הזה נכנס לתוכי למה זה ולמה זה מנסה להבין וזאת מלכודת למה זאת כי לא תמיד הוא מבין למה זה קרה ובנוסף לזה גם כן לא תמיד יש תשובה לשאלה למה זה קרה כי בסוף זה יהיה חצי אקראי ולכן כשמישהו יש לו איזו בעיה בחיים הרבה פעמים הוא שואל את עצמו למה אני כועס למה אני עצבני למה אני בדיכאון למה אני לא חושב נכון השאלה למה אני לא היא לא מובילה אותנו לאיזה פתרון בן אדם צריך לשאול את עצמו מה אני רוצה יותר.
עכשיו עוד פעם אם בן אדם מחפש את האמת אז תבין למה אתה כועס נגיד אתה בדיכאון בא תנסה להבין למה אתה בדיכאון ואם תבין את זה עד הסוף אתה תגיע לשום מקום ואז יצאת מהבעיה אוקי אבל בפרקטיקה ביומיום אנשים רגילים שיש להם בעיה בלמה אני לא זה ולמה אני לא זה אל תתעמק בלמה אני לא תתעמק במה אני צריך לעשות כדי להיות כן נגיד נפלת לבור יש לך עכשיו שתי דרכים לגשת לזה אפשרות אחת בא נבין איך נפלתי לבור ואפשרות שנייה בא נבין איך אני יוצא מפה עכשיו במה אתה מעדיף להתמקד בלהבין איך נפלת לפה או איך לצאת מפה, עכשיו רוב האנשים מתמקדים איך נפתלי איך נפלתי איך הגעתי למה זה קרה לי למה זה ולמה זה ואז הם לא מגיעים לשום מקום. עכשיו בתהליכים כאלה הרבה פעמים בן אדם שמדברים איתו הוא מתחיל להתחפר אז למה אני מדמיין את הדמות הזאת אז למה נכנסו בי הגלגולים האלה אז למה אני רואה ככה וככה אז למה אני שומע קולות אומרים לו אדוני מה חשוב לך יותר חשוב לך יותר להבין למה אתה שומע קולות או אתה רוצה להפסיק לשמוע קולות מה אתה מעדיף אם אני נותן לך אפשרות אחת להבין למה ואפשרות אחת להפסיק לשמוע מה אתה מעדיף.
עכשיו אם בן אדם היה חכם מה היה אומר אני רוצה להבין למה אני רוצה להבין...
אוקי תוסיף לכל זה עוד סיפור נוסף של אני לא יודעת מי אני ואני מתחילה לחוות כל מיני שאני הופכת להיות דמויות שהייתי בגלגולים אחרים ואני חוזרת לגלגולים אחרים ואני כל הזמן יש לי דמויות בראש ואז זה סיפורים ועניינים, איך יוצאים מזה מה עושים הבן אדם שקוע בזה עשרים שנה איך יוצאים מזה?
ש: שואלים אותו כל מיני, אוקי אני מניח שהבנו את הבעיה נניח בסדר.
אליעד: נניח שאם הבנו את הבעיה כבר יש את הפתרון הבנת את הסיפור פחות או יותר זה הסיפור אם אתה רוצה שיספרו לך עכשיו את הסימפטומים תדמיין איזה סימפטומים שאתה רוצה מכאן ואילך זה יהיה סימפטומים הבן אדם לא מזהה את עצמו הוא מרגיש שהוא זה לא הוא הוא לא יודע מה הוא הוא לא יודע מי הוא בכלל הוא אומר אני לא יודע מי אני אני צובט את עצמי לדעת שאני קיים אני לא מאמין בכלל שאני מדבר איתך שאתה בן אדם אתה אמיתי או אתה לא אמיתי לא יודע כלום לא יודע מי אני מה אני ותוסיף לזה עוד שנכנסו בתוכו דמויות אחרות כבר לא רק שהוא לא הוא עכשיו גם הוא דמויות אחרות. מה עושים כדי להחזיר את הבן אדם לכדור הארץ מה עושים אם רוצים?
ש: אתה שואל?
אליעד: כן אני שואל אותך מה אתה מציע לעשות?
ש: אני חושב שהדרך הכי נכונה במקרה כזה כמו שאתה מתאר אותו.
אליעד: כן.
ש: זה להישאר עם תחושת ההרגשה שיש לה דיבוק כביכול.
אליעד: אוקי.
ש: ולהביא כביכול איזה משהו שהיא מאמינה כמו רב או לא משנה מאיזה דת היא ולעשות לה תהליך של הוצאת דיבוק.
אליעד: אז עשינו לה את זה וזה לא עבד הלאה.
ש: לא עבד.
אליעד: אתה באמת חושב שזה יעבוד?
ש: זה עניין של להאמין כאילו.
אליעד: לא שנייה אז בא נחשוב בהיגיון אם בן אדם בריא בנפשו הכל תקין יום אחד הוא קם בבוקר אומר נכנס בי שד איך הוא נכנס לא יודע איך הוא בא אני לא יודע ואין בעיה אברקדברא הוא יצא הלאה נכון מאוד כמו שאתה אהבל חשבת שהוא נכנס אתה אהבל חשבת שהוא יצא אבל זה בן אדם נורמלי שהכל נורמלי ורק הוא מאמין שנכנס השד אז נגיד לו תיטול ידיים והרוחות הרעות ילכו בסדר אבל אם בן אדם יצר כבר הזדהות עם הדמות זה כבר הוא יש לו מערכת יחסים וזה כבר אין לו את הזהות של עצמו הוא לא יודע מי הוא בכלל זה יותר מורכב מבוא נוציא ממך את השד אין בעיה הוצאת לי את השד נכון אבל הוא לא רוצה לצאת הבחורה לא היא נשארת אתה מבין.
ש: היא זוכרת מתי?
אליעד: רגע שנייה אני איתו אתה מבין הבחורה היא אומרת כן אבל הדמות הזאת נשארת בתוכי ועכשיו אם תוציא את זה היא תגיד לך יש שלוש דמויות אחרות שבאו מה עזרנו אתה מבין אותי כאילו זה לא בן אדם שהוא סתם מאמין אז תגיד לו בוא נוציא את זה יש פה משהו רגשי, רגע שנייה קודם כל אתה הבנת?
ש: הבנתי.
אליעד: מה אתה אומר מה הפתרון שאתה מציע?
ש: אז קודם כל אז הפתרון שהיה לי אתה אומר שהוא לא יעיל במקרה הזה.
אליעד: רגע אבל למה לא יעיל אתה מבין למה לא יעיל?
ש: כי היא טוענת שזה חוזר או שזה כאילו זה יותר קשה.
אליעד: כן כאילו בא תניח שמלא אנשים אמרו לה את מדמיינת אין שום שד והיא אמרה הוא נשאר אני מרגישה את האישה הזאת עכשיו היא מרימה את היד היא מרימה לי את היד שלי.
ש: פה צריך טיפול יותר.
אליעד: נכון אז מה הפתרון?
ש: אני לא יודע אני לא חושב שיש פתרון אחד כזה.
אליעד: לכל דבר יש פתרון אחד סתם, מה עושים איך מתקדמים איך פותרים מה ידוע לכם איך מנתחים את זה?
ש: קודם כל דבר ראשון להזדהות איתה.
אליעד: אתה צודק הזדהינו איתה מה הלאה?
ש: ולהרגיע אותה.
אליעד: אתה צודק, מה להרגיע אותה?
ש: מה האמת עכשיו מה האמת?
אליעד: מה האמת באמת?
ש: אוקי מה האמת שאני חושב.
אליעד: מעניין מה האמת?
ש: תקשיב.
אליעד: כן.
ש: שכל בן אדם באיזשהו מקום.
אליעד: כן.
ש: מחקה או מזדהה עם משהו אחר בצורה זו או אחרת בצורה מועטה.
אליעד: איך אתה מסביר את התופעה ממה לדעתך זה נובע ממה שאתה יודע על נפש האדם בתור מומחה לנפש האדם שלומד כבר הרבה שנים מה ידוע לך בנושא נתקלת בתופעה הזאת בספרים.
ש: היא זוכרת מתי זה התחיל?
אליעד: כן זה התחיל בגיל הבר מצווה התחיל לפני שלושים שנה.
ש: לא כאילו מה גרם לזה ממתי זה?
אליעד: לא זה מילדות ככה זה לא משהו ספציפי.
ש: אני נתקל בתופעה הזאתי אני אישית מנסה לחקות אנשים אחרים לחקות להזדהות איתם.
אליעד: אבל זה משהו הרבה יותר מורכב זה בן אדם אומר אני לא מזהה את עצמי אני לא יודע אני צובט את עצמי לדעת שאני פה פלוס אני מרגיש שיש בתוכי דמויות כאלה ואחרות שמשפיעות עלי מפעילות אותי.
ש: זה אומר שיש לה איזשהו חוסר רצון להיות היא עצמה והיא מחפשת להיות מישהו אחר.
אליעד: יפה אפשרות אחת נכון היא לא רוצה להיות עצמה ואז היא הפכה להיות מישהו אחר מה עוד יכול להיות ואז אנחנו נצטרך למצוא למה היא לא רוצה להיות היא עצמה זאת אפשרות אחת, מה עוד יכול להיות מה שאמרת זה נכון אבל מה עוד יכול להיות מה אנחנו יודעים?
ש: אולי שכפו עליה או משהו כזה שזה דבר חיצוני גדול שאילץ אותה לצאת מעצמה היא משהו חיצוני כזה גדול.
אליעד: מה זה אומר אילץ אותה לצאת מעצמה?
ש: נניח שהיא אמרה לה את לא טובה את לא בסדר ואז היא יצאה מזה ותפסה דמות אחרת.
אליעד: נכון מה עוד אז מה ידוע לנו.
ש: היא כל כך הזדהתה עם מישהו אחר העריצה מישהו אחר שהפכה להיות כמוהו.
אליעד: אז קודם כל יש פה כמה היבטים בסיפור.
ש: מחויב שזה יוצר לה יותר טוב מרע היא רואה היא רוצה להזדהות עם משהו.
אליעד: זה חצי נכון זה נכון אבל חצי למה כי בן אדם חושב משהו משתי סיבות כי זה עושה לו טוב וכי הוא חושב שזה נכון כשאתה אומר שזה עושה לה יותר טוב מרע זה אומר שהיא חושבת את זה כי זה עושה לה טוב אבל היא גם חושבת על זה כי היא חושבת שזה נכון. בסדר עכשיו מה הטוב שזה עושה לה אבל יש פה כל מיני היבטים, תראו היבט ראשון כשבן אדם אומר אני לא מזהה את עצמי אוקי אז קודם כל הוא כמובן מגזים אין בן אדם שלא מזהה את עצמו אם עצם זה שהוא אמר את המילה אני אז הוא זיהה את עצמו בסדר מי זה אני לא מזהה את עצמי הוא אומר אני לא מזהה את עצמי אתה אומר לו אוקי בכלל כלום הוא אומר אני לא מזהה את הגוף שלי בכלל הוא אומר בכלל אתה אומר לו עכשיו אם אני ואתה נגיד הולכים ברחוב עכשיו יקחו מישהו יתנו לו מכה עם פטיש אתה תרגיש שזה יכאב לך הוא אומר לא אוקי ואם אני אתן לך מכה עם פטיש ברגל יכאב לך כן.
אז קודם כל אתה מזהה אין לא מזהה אם עכשיו אנחנו נקרב לך גפרור ליד אתה תרגיש או לא תרגיש אתה תרגיש נכון עכשיו איך אתה מרגיש אם אתה לא מזדהה עם הגוף שלך איך הרגשת את זה אז קודם כל תכיר בכך שעם הגוף שלך אתה מזדהה אתה אולי לא מזדהה עם התחושות שלך עם הרצונות שלך אבל הגוף שלך אתה מזדהה איתו קודם כל שבן אדם יכיר בכך, אוקי לא מחויב שיכיר בכך אבל רצוי שיכיר בכך כאילו זה לא קריטי להמשך אבל זה כבר יכניס את זה לפרופורציה כי בן אדם מתחיל אני לא יודע מי אני אני לא מזדהה עם עצמי אני רואה במראה לא מזהה את עצמי לא יודע מה אבל זה לא נכון נגיד לו מה האמת שאם עכשיו ניקח גפרור ונקרב לך ליד אתה תזיז את היד נכון אתה תרגיש את זה ואם נשים את זה במקום אחר אתה לא תרגיש אז קודם כל אתה יודע שאתה זה אתה.
אוקי יפה עכשיו בא נתקדם בעלילה בא נתקדם בעלילה מה המהות מה שאנחנו למדנו או לומדים פה שאם בן אדם לא יהיו לו רצונות מה יקרה חווית האני שלו תיעלם נכון בן אדם שאין לו רצונות אם כל מה שתרצה יקרה או כל מה שיקרה אתה תרצה אתה לא תרגיש שאתה קיים תהפוך להיות כלום התחושה של הקיום שלך תיעלם, אוקי עכשיו מה שגורם לבן אדם להרגיש שהוא זה הוא מה שגורם לך להרגיש שאני זה אני זה שיש איזו דמות שאתה מזדהה איתה אתה מזדהה עם הרצונות שלה ואז הרצונות שלך הם מתחזקים לך את החוויה של האני זאת אומרת אם בן אדם אני מוחק לו את הרצונות אין לו תחושת אני. אוקי עכשיו שימו לב כפי שאני הצגתי את הבעיה בהתחלה הבחורה לצורך העניין יש לה שתי תופעות אחד היא לא מזהה את עצמה היא אומרת אני לא יודעת מי אני לא פה לא שם שתיים נכנסו לתוכה דמויות אוקי אבל הבעיה השנייה היא תוצאה של הבעיה הראשונה זאת אומרת הדמויות שנכנסו לתוכה זה בגלל שהיא לא מזהה מי היא.
זאת אומרת אתה לא מזהה מי אתה ואז אתה מנסה להיות מישהו אז אין לך את מי להיות אז אתה ממציא איזו דמות ואז אתה מתחיל להזדהות עם הדמות אם אתה לצורך העניין לא יהיו לך שום רצונות אתה גם תוכל להפוך להיות הרבה דמויות אחרות, אוקי זאת אומרת אני כביכול הצגתי את זה שיש פה בעיה יותר גדולה לא רק שהיא לא מזדהה עם עצמה והיא לא יודעת מי היא והיא לא זה ולא זה אפילו עכשיו נכנסו לתוכה עוד דיבוקים ושדים וכל מיני סיפורים אבל האמת היא שהשני זה תוצאה של הראשון כי בגלל שהתודעה שלה אין לה רצונות משל עצמה בגלל שהבן אדם אין לו רצונות משל עצמו אז התודעה כדי להתקיים צריכה להציב איזה רצון איזה משהו ואז התודעה מתחילה להמציא לעצמה כל מיני דמויות ואז היא מדמיינת נגיד שהיא זקנה אז היא פתאום, עכשיו למה היא מזדהה דווקא עם הדמות הזאת או דמות אחרת זאת גם שאלה אבל במהות המהות היא שהבן אדם אין לו רצונות משל עצמו זאת המהות של העניין.
אוקי מה זה אומר בעצם זה אומר שהדרך לצאת מהלופ הזה היא על ידי שהבן אדם מציב לעצמו רצונות ורודף אחריהם אם אותה בחור תציב או מציבה לעצמה רצונות כלשהם ותקום בבוקר ויהיה לה רצונות משל עצמה אז אוטומטית לא יהיה מקום בראש להזדהות עם הדמויות האחרות כי הדמויות האחרות לא יהיו רלוונטיות, עכשיו יותר מזה נגיד שמישהי אומרת תקשיב יש דמות נכנסה לתוכי ושאני מרגישה שהיא מרימה לי את היד לא יודע מה היא עייפה אני עייפה כל מיני כאלה אבל אם בן אדם תהיה לו מטרה והפוקוס שלו יהיה איך אני משיג את המטרה לא יפריע לו שיש בתוכו דמויות אחרות כי הן לא באמת מפריעות לך פרקטית, הבנתם את זה זאת אומרת שימו לב אם בן אדם נגיד אומר נכנס בי שד מה אכפת לך שנכנס בתוכך שד מה אכפת לך עכשיו אם זה מפריע לך פרקטית אז זה מפריע אם זה לא מפריע זה לא יפריע איך נדע אם זה מפריע או לא נציב מטרה לך תשיג את המטרה ובוא נראה אם אתה יכול להשיג את המטרה או לא אם לא בגלל השד אז זה רלוונטי אם אתה יכול להשיג את המטרה אז מה אכפת לך שנכנס השד.
אז הצוואר בקבוק אצל אותה אחת שאין לה שום מטרה בכלל עכשיו אם היא תציב מטרה והיא תגיד שלום אני יש לי מטרה כזאת וכזאת והיא תתחיל לרדוף אחרי המטרה שלה אז לא רלוונטי כל סיפורי השדים והדמיונות יעלמו מעצמם, אוקי עכשיו אז דבר ראשון מה אמרנו קודם כל חוסר ההזדהות עם האני היא זאת שיוצרת את התחושות של ההזדהות עם דמויות אחרות הסיבה שאין הזדהות עם האני זה בגלל שאין כרגע הזדהות עם הרצונות עכשיו למה אין הזדהות עם רצונות אם עכשיו אנחנו נחקור ולמה איך התחיל הכל כשנעלמו ההזדהויות עם הרצונות עכשיו יש כל מיני סיפורים אפשריים סיפור אחד אפשרי שכשהיא הייתה ילדה לדוגמא היא רצתה דברים ואז דיכאו אותה הרצונות שלך לא חשובים הרצונות שלך לא טובים לא יודע מה ואז היא אמרה טוב אני לא רוצה כלום ולאט לאט היא הפסיקה לרצות ואז היא פתאום התחילה לדמיין אז מי אני ואז היא התחילה לדמיין כל מיני דמיונות אחרים.
אוקי ואפשרות נוספת לדוגמא נגיד שלא היה לה טוב לה עם הרצונות שלה שהיו לה רצונות שהיא לא רצתה לא יודע מלא סיפורים ועניינים שהם בסופו של דבר הובילו אותה למצב של אני לא רוצה אין לי שום רצונות, עכשיו אם בן אדם יהיה הרבה זמן בתחושה של אין לי שום רצונות אז כדי להגדיר את עצמו התודעה תצטרך לדמיין איזו דמות אז מי אני אז בוא נדמיין שאני איזה מישהו אחר אבל המילוי של הרצונות הוא בעצם מפריד אותך הוא בעצם יוצר לך את ההגדרה של האני, עכשיו מה הרצונות הבסיסיים שיש לכל בן אדם אם בן אדם אומר אני לא יודע מה הרצונות שלי.
ש: פיזיולוגיה.
אליעד: אז מה אמרנו נכון אז מתחילים עם הפיזיולוגים ברגע שאנחנו אומרים לו אוקי אתה מזדהה עם הגוף אז זה כבר יש לו רצונות יש לך רצונות יש לך רצונות שלא יכאב לך יש לך רצונות שלא פה שלא שם זה רצונות שיש אותם לכל אחד תוך כדי שאנחנו מדברים עם הבן אדם ואנחנו מנסים לעזור לו גם צריך לנסות לגרום לו להגיד אני רוצה מה היית רוצה היית רוצה לחיות חיים רגילים כן מה זה אומר עבורך חיים רגילים ואז הוא אומר חיים רגילים זה אומר שאני עובד זה וזה זה הרצונות שלו אז הנה אתה רואה יש לך רצון כזה וכזה אז כבר ליצור לו רצונות, אוקי עכשיו דבר נוסף בן אדם הרבה פעמים כשקורה לו כזה מצב הרבה פעמים בהפרעות נפשיות הבן אדם מנסה להבין למה זה קרה למה אני לא מרגיש את עצמי למה השד הזה נכנס לתוכי למה זה ולמה זה מנסה להבין וזאת מלכודת למה זאת כי לא תמיד הוא מבין למה זה קרה ובנוסף לזה גם כן לא תמיד יש תשובה לשאלה למה זה קרה כי בסוף זה יהיה חצי אקראי ולכן כשמישהו יש לו איזו בעיה בחיים הרבה פעמים הוא שואל את עצמו למה אני כועס למה אני עצבני למה אני בדיכאון למה אני לא חושב נכון השאלה למה אני לא היא לא מובילה אותנו לאיזה פתרון בן אדם צריך לשאול את עצמו מה אני רוצה יותר.
עכשיו עוד פעם אם בן אדם מחפש את האמת אז תבין למה אתה כועס נגיד אתה בדיכאון בא תנסה להבין למה אתה בדיכאון ואם תבין את זה עד הסוף אתה תגיע לשום מקום ואז יצאת מהבעיה אוקי אבל בפרקטיקה ביומיום אנשים רגילים שיש להם בעיה בלמה אני לא זה ולמה אני לא זה אל תתעמק בלמה אני לא תתעמק במה אני צריך לעשות כדי להיות כן נגיד נפלת לבור יש לך עכשיו שתי דרכים לגשת לזה אפשרות אחת בא נבין איך נפלתי לבור ואפשרות שנייה בא נבין איך אני יוצא מפה עכשיו במה אתה מעדיף להתמקד בלהבין איך נפלת לפה או איך לצאת מפה, עכשיו רוב האנשים מתמקדים איך נפתלי איך נפלתי איך הגעתי למה זה קרה לי למה זה ולמה זה ואז הם לא מגיעים לשום מקום. עכשיו בתהליכים כאלה הרבה פעמים בן אדם שמדברים איתו הוא מתחיל להתחפר אז למה אני מדמיין את הדמות הזאת אז למה נכנסו בי הגלגולים האלה אז למה אני רואה ככה וככה אז למה אני שומע קולות אומרים לו אדוני מה חשוב לך יותר חשוב לך יותר להבין למה אתה שומע קולות או אתה רוצה להפסיק לשמוע קולות מה אתה מעדיף אם אני נותן לך אפשרות אחת להבין למה ואפשרות אחת להפסיק לשמוע מה אתה מעדיף.
עכשיו אם בן אדם היה חכם מה היה אומר אני רוצה להבין למה אני רוצה להבין...