מנגנון הגנה, מנגנון הדחקה, תהליכים נפשיים, תגובת היפוך, הימנעות, פחד מכישלון, פחד מאכזבה, פחד להיפגע, מפחד לאהוב, מפחד להתאהב, הפרעת אישיות נמנעת, מנגנוני הגנה, מנגנוני הדחקה, למה לא להדחיק? איך לטפל בהדחקה?
מהם מנגנוני הגנה והדחקה וכיצד הם משפיעים על חיינו?
מנגנוני הגנה ומנגנוני הדחקה הם תהליכים נפשיים שהאדם משתמש בהם כדי להימנע מלהרגיש כאב, פחד, או אי נעימות. לדוגמה, כאשר אדם חווה אירוע לא נעים או טראומה, הוא נוטה להדחיק את הזיכרון או את המחשבה על האירוע הזה, כלומר, לשים אותם בצד, בפינה, ולא לחשוב עליהם. לכאורה, מנגנון זה מסייע לאדם להימנע מכאב נפשי או מפגיעה חוזרת, אך השאלה החשובה היא האם באמת מדובר בהגנה אפקטיבית או שמא יש לכך מחיר.
כיצד מנגנוני הגנה פוגעים באיכות החיים?
אליעד כהן מסביר שמנגנוני הגנה והדחקה אומנם שומרים על האדם מפני פגיעה חוזרת, אך בו זמנית הם מונעים ממנו לחוות דברים חיוביים רבים. למשל, אדם שנפגע בעבר ממערכת יחסים עשוי לפתח פחד מאכזבה, פחד להיפגע, או פחד מכישלון נוסף, ולכן הוא נמנע לחלוטין מהתאהבות או מיצירת קשרים חדשים. מנגנונים אלו יכולים לגרום לו לחיות חיים מוגבלים מאוד, בהם הוא אומנם לא נפגע שוב, אך גם לא נהנה מחוויות חיוביות. אליעד ממחיש זאת בדוגמה שבה אדם שנכווה מהאש נמנע להבא מלגעת באש, ולכן נמנע מכוויות, אך כך גם מאבד את האפשרות להתחמם וליהנות מהאש.
למה מנגנוני הגנה קיצוניים יכולים להיות הרסניים?
כאשר אדם משתמש במנגנון הגנה באופן קיצוני, הוא עלול לפגוע בעצמו ואף באחרים סביבו. לדוגמה, אדם שנדחה על ידי בחורה, במקום פשוט להימנע מהתאהבות חדשה, מקצין את ההגנה שלו ואומר לעצמו ששום דבר לא מעניין אותו יותר, ומנתק את עצמו מאנשים לגמרי. הוא עושה זאת כדי להימנע מראש מהאפשרות להיפגע שוב, אך המחיר הוא חיים ריקים ומנותקים.
אליעד מציג דוגמה נוספת מעולם הדת, שבו קיימים איסורים שונים שמטרתם להגן על האדם מפיתויים. למשל, איסורים על שמיעת קול של אישה או הסתכלות על נעלי אישה, מחשש שיגרמו לפיתוי, או איסורים על פעולות מסוימות בשבת מחשש לעבור עבירה חמורה יותר. מנגנונים אלו הופכים לעיתים למגבלות חמורות שמונעות מהאדם לחוות את החיים במלואם, וגורמות לו לחיות תחת פחד מתמיד של "שמא יקרה משהו".
מהו הפתרון למנגנוני הגנה והדחקה שפוגעים באיכות החיים?
הפתרון שאליעד כהן מציע מתחלק לכמה שלבים. ראשית, יש להבין שמי שמפחד מאוד ממשהו, לדוגמה פחד מאהבה, כנראה שיש בו רצון עמוק וחזק להתאהב. אליעד מדגים זאת על ידי השוואה לאנשים שנגמלו מאלכוהול או סמים, ומפחדים להימצא ליד אנשים שמשתמשים, כי הם בעצמם מאוד רוצים את זה וחוששים להתפתות. ככל שהאדם מפחד יותר ממשהו, סימן שבתוכו ישנו רצון עז לאותו דבר בדיוק.
איך אפשר להפסיק לפחד מכישלון ומאכזבה?
הפתרון לפי אליעד הוא לזהות באופן אמיתי ועמוק את הרצון שיש לאדם בתוכו, למשל הרצון שיאהבו אותו, ולנטרל אותו על ידי הבנה עמוקה שהוא אינו חייב שזה יקרה. זאת אומרת, שאם אדם מפחד שלא יאהבו אותו, עליו להגיע למצב שבו הוא מבין שהוא טוב ומושלם בדיוק כפי שהוא, ללא תלות בכך שיאהבו אותו. ברגע שהוא אוהב את עצמו באופן בלתי תלוי, הוא כבר לא יפחד מזה שלא יאהבו אותו, ואז יוכל להרשות לעצמו לרצות שיאהבו אותו מבלי להירתע מהאפשרות שזה לא יקרה.
כך גם לגבי הצלחה...
מנגנוני הגנה ומנגנוני הדחקה הם תהליכים נפשיים שהאדם משתמש בהם כדי להימנע מלהרגיש כאב, פחד, או אי נעימות. לדוגמה, כאשר אדם חווה אירוע לא נעים או טראומה, הוא נוטה להדחיק את הזיכרון או את המחשבה על האירוע הזה, כלומר, לשים אותם בצד, בפינה, ולא לחשוב עליהם. לכאורה, מנגנון זה מסייע לאדם להימנע מכאב נפשי או מפגיעה חוזרת, אך השאלה החשובה היא האם באמת מדובר בהגנה אפקטיבית או שמא יש לכך מחיר.
כיצד מנגנוני הגנה פוגעים באיכות החיים?
אליעד כהן מסביר שמנגנוני הגנה והדחקה אומנם שומרים על האדם מפני פגיעה חוזרת, אך בו זמנית הם מונעים ממנו לחוות דברים חיוביים רבים. למשל, אדם שנפגע בעבר ממערכת יחסים עשוי לפתח פחד מאכזבה, פחד להיפגע, או פחד מכישלון נוסף, ולכן הוא נמנע לחלוטין מהתאהבות או מיצירת קשרים חדשים. מנגנונים אלו יכולים לגרום לו לחיות חיים מוגבלים מאוד, בהם הוא אומנם לא נפגע שוב, אך גם לא נהנה מחוויות חיוביות. אליעד ממחיש זאת בדוגמה שבה אדם שנכווה מהאש נמנע להבא מלגעת באש, ולכן נמנע מכוויות, אך כך גם מאבד את האפשרות להתחמם וליהנות מהאש.
למה מנגנוני הגנה קיצוניים יכולים להיות הרסניים?
כאשר אדם משתמש במנגנון הגנה באופן קיצוני, הוא עלול לפגוע בעצמו ואף באחרים סביבו. לדוגמה, אדם שנדחה על ידי בחורה, במקום פשוט להימנע מהתאהבות חדשה, מקצין את ההגנה שלו ואומר לעצמו ששום דבר לא מעניין אותו יותר, ומנתק את עצמו מאנשים לגמרי. הוא עושה זאת כדי להימנע מראש מהאפשרות להיפגע שוב, אך המחיר הוא חיים ריקים ומנותקים.
אליעד מציג דוגמה נוספת מעולם הדת, שבו קיימים איסורים שונים שמטרתם להגן על האדם מפיתויים. למשל, איסורים על שמיעת קול של אישה או הסתכלות על נעלי אישה, מחשש שיגרמו לפיתוי, או איסורים על פעולות מסוימות בשבת מחשש לעבור עבירה חמורה יותר. מנגנונים אלו הופכים לעיתים למגבלות חמורות שמונעות מהאדם לחוות את החיים במלואם, וגורמות לו לחיות תחת פחד מתמיד של "שמא יקרה משהו".
מהו הפתרון למנגנוני הגנה והדחקה שפוגעים באיכות החיים?
הפתרון שאליעד כהן מציע מתחלק לכמה שלבים. ראשית, יש להבין שמי שמפחד מאוד ממשהו, לדוגמה פחד מאהבה, כנראה שיש בו רצון עמוק וחזק להתאהב. אליעד מדגים זאת על ידי השוואה לאנשים שנגמלו מאלכוהול או סמים, ומפחדים להימצא ליד אנשים שמשתמשים, כי הם בעצמם מאוד רוצים את זה וחוששים להתפתות. ככל שהאדם מפחד יותר ממשהו, סימן שבתוכו ישנו רצון עז לאותו דבר בדיוק.
איך אפשר להפסיק לפחד מכישלון ומאכזבה?
הפתרון לפי אליעד הוא לזהות באופן אמיתי ועמוק את הרצון שיש לאדם בתוכו, למשל הרצון שיאהבו אותו, ולנטרל אותו על ידי הבנה עמוקה שהוא אינו חייב שזה יקרה. זאת אומרת, שאם אדם מפחד שלא יאהבו אותו, עליו להגיע למצב שבו הוא מבין שהוא טוב ומושלם בדיוק כפי שהוא, ללא תלות בכך שיאהבו אותו. ברגע שהוא אוהב את עצמו באופן בלתי תלוי, הוא כבר לא יפחד מזה שלא יאהבו אותו, ואז יוכל להרשות לעצמו לרצות שיאהבו אותו מבלי להירתע מהאפשרות שזה לא יקרה.
כך גם לגבי הצלחה...
- איך לטפל במנגנוני הגנה?
- למה אני מפחד להיפגע?
- איך להתגבר על פחד מכישלון?
- איך לאהוב בלי לפחד להיפגע?
- למה מנגנון הדחקה מזיק?
- מהי תגובת היפוך?
- מה הקשר בין אהבה עצמית להצלחה?
יש דבר שנקרא מנגנוני הדחקה מנגנוני הגנה מכירים את הסיפור הזה, מה זה אומר לך מנגנוני הגנה ומנגנוני הדחקה מה זה אומר לך?
ש: זה אומר לי שאם יש משהו נגיד תקרית שקרתה לי שלא נעים לי לא בא לי.
אליעד: כן ואם זאת מחשבה שלא בא לך לחשוב עליה?
ש: לא בא לי לחשוב את זה לא בא לי את זה אז אני מדחיקה את זה שמה את זה בפינה.
אליעד: נכון לא חושבת על זה, עכשיו השאלה היא האם מנגנוני ההגנה באמת מגנים על הבן אדם כן או לא מה האמת?
ש: במידה מסוימת כן.
אליעד: באיזה מידה לא ובאיזה מידה כן?
ש: זה במידה אם נגיד יש ילד חווה טראומה.
אליעד: כן והוא מדחיק את זה אז הכל בסדר אין בעיה.
ש: עכשיו אבל ההדחקה.
אליעד: נגיד שהוא מצליח להדחיק את זה במאה אחוז.
ש: מה ואין לזה שום אין דבר כזה.
אליעד: מה אמרתי נגיד שהוא הצליח.
ש: נגיד שהוא הצליח להדחיק את זה במאה אחוז אז עדיין זה לא טוב.
אליעד: סתם בוא נספר את זה מכיוון אחר הרבה פעמים התופעה היא כזאת הרבה פעמים אנשים יש להם מנגנוני הגנה והדחקה מה זה אומר זה אומר שביומיום שלהם הם נמנעים מלעשות דברים כי הם מפחדים להיפגע לדוגמא נגיד בן אדם מפחד לאהוב כי פעם הוא התאכזב בן אדם מפחד לנסות כי פעם הוא נכשל, אנשים הרבה פעמים במערכות יחסים או בכל מיני דינמיקות אישיות אנשים יש להם איזה סוג של סגירות ואז חוקרים למה ולמה כי הוא לא רוצה להיפגע כי הוא לא רוצה להתאהב ולהתאכזב כי הוא לא רוצה להיפתח ולהיקשר וזה כל מיני מנגנונים כאלה.
עכשיו המנגנונים האלה במובן מסוים מגנים על הבן אדם כי הם מגנים עליך שלא תיפגע אבל עכשיו השאלה היא מה האמת אבל באמת האם הם מגנים עליך האם הם רק מגנים עליך לכאורה כן ואם הכנסת את היד לאש וחטפת כוויה ואתה עכשיו מרחיק את היד מהאש לא תחטוף יותר כוויה אבל האם הם בעצם הגנו עליך מהאש.
ש: מהאש מאותה עוצמה.
אליעד: מהאש.
ש: כן.
אליעד: הגנו עליך.
ש: אבל אתה מפסיק ליהנות דואג מדי.
אליעד: בדיוק אבל הקטע הוא שמנגנוני ההגנה האלה הם הרסניים כי מצד אחד אתה מגן על עצמך מלהיפגע אבל מצד שני הסיכון להיפגע הוא המחיר שאתה משלם תמורת האופציה לאהוב תמורת האופציה ליהנות כי אם אתה תגיד אני לא מוכן להיפגע בבית קברות אתה לא נפגע משום דבר וגם לא נהנה משום דבר אתה מת והרבה מאוד אנשים הם מפחדים לנסות דברים שמא הם יכשלו הם מפחדים להתאהב שמא הם יפגעו הם מפחדים לנסות שמא זה מפחדים זה שמא, עכשיו זה נכון שזה מגן עליך אבל לפעמים מרוב הגנות אתה כבר לא חי או אתה חי מת כזה או אתה חי חצי או לא.
ש: אתה גם יכול לפגוע בצד השני שהוא לא אוהב אותך ושהוא מתרחק ממך אז אתה גם פוגע בצד השני לא רק בעצמך.
אליעד: נכון אבל מה שאני מחדד נגיד לדוגמא עכשיו יש מנגנוני הגנה עוד יותר מורכבים ומתוסבכים לדוגמא נגיד בן אדם שנגיד יצא עם מישהי והיא לא רצתה אותו ונפגע ואז הוא החליט "אני לא רוצה עכשיו לרצות מישהי" אז במקום להגיד רק "אני לא רוצה להתאהב" הוא מקצין את מנגנון ההגנה ואז הוא אומר "מעכשיו אני בכלל אומר שנגיד דברים משעממים אותי" כאילו הוא לוקח עוד כמה צעדים אחורה הוא אומר ככה "אוקי אם אני אהיה בחברת אנשים אני אתה אז מה שאני צריך לעשות אני צריך לא להיות בחברת אנשים איך אני לא אהיה בחברת אנשים הם מעניינים אותי טוב אז בא נגיד שהדברים שלהם לא מעניינים אותי" ואז הוא אומר "טוב שום דבר לא מעניין אותי ולא מעניין אותי".
עכשיו למה הוא אומר על דברים שהם לא מעניינים אותו כדי להגן על עצמו מליהנות עם אנשים ולמה הוא לא רוצה ליהנות עם אנשים כדי להגן על עצמו מלהתאהב במישהי ולמה הוא לא רוצה להתאהב במישהי כדי להגן על עצמו שמא היא לא תרצה אותו ואז בעצם הוא הוציא מעצמו כמה מנגנונים, זה כמו דתיים שאסור להם עכשיו לדוגמא מה אסור להם הרבה דברים מה לדוגמא נגיד אסור אסור להם לדוגמא נגיד לשמוע ילדה.
ש: קול של אישה.
אליעד: למה שמא יקרה משהו ואסור לך לראות נעליים של אישה שמא ואסור לך זה שמא ואסור לך לגעת במשהו בשבת למה אסור לך לגעת בו שמא אתה תעשה ושמא זה ושמא זה אז אסור לך כלום נכון אז זה המון מנגנוני הגנה אבל אז אתה לא חי. עכשיו איך פותרים איך יוצאים מזה איך יוצאים מהלופ עכשיו, כל אחד פה יש לו איזה דברים שהוא נגיד היה רוצה להשיג שאיפות והוא לא מנסה להשיג אותם כי הוא מפחד להיכשל מפחד להיפגע מפחד ממשהו כל אחד יש לו איזה משהו כזה, עכשיו אז המנגנוני ההגנה האלו לכשעצמם הם טובים זה טוב זה שאתה מגן על עצמך זה טוב אבל אם אין טוב זאת אומרת שכל פעם כשאתה מגן על עצמך מרע אתה גם מגביל את האפשרות שלך להרגיש טוב.
יש בחיים הרבה דברים רעים אתה עושה הרבה הגנות לא לקבל רע אבל כל הגנה כל פעם כשאתה מצליח "אין הזה יותר לא יקרה לי" אתה גם מפספס משהו טוב כאילו כל פעם כשאתה מגן על עצמך מדבר רע אתה מפספס משהו טוב על הדרך תמיד מאה אחוז מהמקרים, אם אתה תצליח להגן על עצמך שלא תרגיש יותר רע בכלל אתה לא יכול יותר להרגיש טוב כאילו הניתוח הצליח החולה מת כאילו אין בעיה אתה צודק יותר לא תרגיש רע אף פעם אבל נגמר המשחק אין כלום ולכן השאלה היא מה עושים.
ש: פותרים את הבעיה העיקרית.
אליעד: מה זה אומר?
ש: אם אתה התחלת משהו מסוים אז צריך להציף אותו על פני השטח ולטפל בו.
אליעד: נכון אז כמובן שזה לא קל אבל בא נסביר את הסיפור בעיקרון זה עוד יותר מתוסבך מזה מי האנשים שלא ירצו להתאהב האנשים שמאוד מתאהבים, זאת אומרת אם בן אדם נגיד חושב שאם הוא יאהב נגיד למי מפריע להיות ליד אנשים נגיד שעושים סמים לבן אדם שהיה מכור לסמים בגלל שהוא כל כך רוצה לעשות סמים לכן הוא לא ירצה להיות ליד אנשים שעושים סמים שמא הוא יתפתה, למי מפריע לשבת עם האנשים ששותים אלכוהול לאלכוהוליסט למישהו שנגמל כי הוא אומר עכשיו אני יכול להתפתות.
זאת אומרת בגלל שהוא מאוד רוצה את זה לכן הוא צריך להתרחק מזה זאת אומרת אם בן אדם הוא נגיד מרגיש מאוד בודד ובתוך תוכו ממש כל כולו מה שהוא רוצה זה שמישהי תאהב אותו נגיד מישהו יאהב אותה, אוקי אז הוא מת מפחד "מה יקרה אם אני אתאהב ולא ירצו אותי אני אפגע אז מה שאני צריך לעשות זה להתרחק אלף צעדים אחורה" ואז הוא משקר ואומר "מי רוצה את זה מי זה וזה" אבל למה הוא אומר שהוא לא רוצה את זה כי הוא מאוד רוצה את זה ואז זה יוצא בכלל שקר כי אתה כאילו אומר שאתה לא רוצה את זה ואתה כל כך לא רוצה את זה בגלל שאתה כל כך רוצה את זה.
אתה כל כך אומר אני לא רוצה כסף כי אתה מפחד שהכסף יטמא אותך, הדתי אומר למה הם כל כך מפחדים מבחורות כי הבחורה תחשוף אותו מה היא תחשוף שהוא לא באמת אכפת שהוא לא באמת אוהב את אלוהים זה החשש עם מה דתיים נלחמים עם המחשבות על בחורות כאילו בן אדם מדבר עם אלוהים אבל הוא מפחד מאיזו בחורה כאילו אם ישימו לו בחורה מול העיניים כאילו אין הוא איבד יצא מפוקוס זה קטע כאילו יצא מפוקוס אז הוא מפחד מזה הוא מפחד כי הבחורה חושפת אותו היא בעצם חושפת היא בעצם מראה שהוא לא כל כך צדיק גדול כל כך, אז מה הוא עושה אז הוא שונא אותה מסכל אותה באבנים היא בעצם הוכיחה שהוא לא צדיק אז הוא מוציא את העצבים עליה.
ש: מה אמרו הרהורי העבירה קשים יותר.
אליעד: ממה מהעבירה.
ש: מה העבירה עצמה.
אליעד: ההרהורים יכולים להיות יותר קשים מהעבירה עצמה הלאה, בכל מקרה מה שזה אומר לנו שהפתרון לבן אדם שרוצה לחיות את החיים בצורה תקינה הוא צריך לעשות בהפוך על הפוך להגיד לו מה אתה לא רוצה הוא אומר אני לא רוצה להתאהב יפה אם אתה אומר שאתה לא רוצה להתאהב אם אתה יותר מדי לא רוצה להתאהב זה אומר שבתוכך אתה כנראה יותר מדי רוצה להתאהב ולכן אתה לא מאפשר לעצמך להתאהב, אם אתה אומר אני לא רוצה כסף בכלל "למה אתה לא עובד? מה אני לא צריך כסף לא צריך כסף" כנראה שאתה מאוד רוצה כסף ואתה לא מאפשר לעצמך לרצות כסף כי אז אתה מפחד שאתה לא תצליח להשיג מספיק כסף ואז יהיה לך רע אז אתה אומר לעצמך אני בכלל לא רוצה כסף.
ולכן מה שאתה צריך לעשות "מה אמרת שאתה בכלל לא רוצה ואתה לא מבין למה צריך את זה אמרת שאתה לא רוצה כסף יפה עכשיו בא תסביר לי למה אתה רוצה כסף ותמצא בתוכך את המקום שרוצה כסף ותשמיד אותו, תמצא בתוכך את המקום של רוצה שיאהבו אותו ותשמיד אותו" ואז אחרי שאתה פחות תרצה שיאהבו אותך אז אתה יותר תוכל לרצות שיאהבו אותך ולא תפחד מזה שלא יאהבו אותך, אם אתה תמצא בתוכך את המקום שרוצה שיאהבו אותו ותמצא אותו ותגיד "כן האמת היא שאני רוצה שיאהבו אותי" ותמצא בתוכך "איך אני לא חייב לרצות שיאהבו אותי אז עכשיו אני יכול לרצות שיאהבו אותי כי אני לא מפחד שלא יאהבו אותי".
איפה...
ש: זה אומר לי שאם יש משהו נגיד תקרית שקרתה לי שלא נעים לי לא בא לי.
אליעד: כן ואם זאת מחשבה שלא בא לך לחשוב עליה?
ש: לא בא לי לחשוב את זה לא בא לי את זה אז אני מדחיקה את זה שמה את זה בפינה.
אליעד: נכון לא חושבת על זה, עכשיו השאלה היא האם מנגנוני ההגנה באמת מגנים על הבן אדם כן או לא מה האמת?
ש: במידה מסוימת כן.
אליעד: באיזה מידה לא ובאיזה מידה כן?
ש: זה במידה אם נגיד יש ילד חווה טראומה.
אליעד: כן והוא מדחיק את זה אז הכל בסדר אין בעיה.
ש: עכשיו אבל ההדחקה.
אליעד: נגיד שהוא מצליח להדחיק את זה במאה אחוז.
ש: מה ואין לזה שום אין דבר כזה.
אליעד: מה אמרתי נגיד שהוא הצליח.
ש: נגיד שהוא הצליח להדחיק את זה במאה אחוז אז עדיין זה לא טוב.
אליעד: סתם בוא נספר את זה מכיוון אחר הרבה פעמים התופעה היא כזאת הרבה פעמים אנשים יש להם מנגנוני הגנה והדחקה מה זה אומר זה אומר שביומיום שלהם הם נמנעים מלעשות דברים כי הם מפחדים להיפגע לדוגמא נגיד בן אדם מפחד לאהוב כי פעם הוא התאכזב בן אדם מפחד לנסות כי פעם הוא נכשל, אנשים הרבה פעמים במערכות יחסים או בכל מיני דינמיקות אישיות אנשים יש להם איזה סוג של סגירות ואז חוקרים למה ולמה כי הוא לא רוצה להיפגע כי הוא לא רוצה להתאהב ולהתאכזב כי הוא לא רוצה להיפתח ולהיקשר וזה כל מיני מנגנונים כאלה.
עכשיו המנגנונים האלה במובן מסוים מגנים על הבן אדם כי הם מגנים עליך שלא תיפגע אבל עכשיו השאלה היא מה האמת אבל באמת האם הם מגנים עליך האם הם רק מגנים עליך לכאורה כן ואם הכנסת את היד לאש וחטפת כוויה ואתה עכשיו מרחיק את היד מהאש לא תחטוף יותר כוויה אבל האם הם בעצם הגנו עליך מהאש.
ש: מהאש מאותה עוצמה.
אליעד: מהאש.
ש: כן.
אליעד: הגנו עליך.
ש: אבל אתה מפסיק ליהנות דואג מדי.
אליעד: בדיוק אבל הקטע הוא שמנגנוני ההגנה האלה הם הרסניים כי מצד אחד אתה מגן על עצמך מלהיפגע אבל מצד שני הסיכון להיפגע הוא המחיר שאתה משלם תמורת האופציה לאהוב תמורת האופציה ליהנות כי אם אתה תגיד אני לא מוכן להיפגע בבית קברות אתה לא נפגע משום דבר וגם לא נהנה משום דבר אתה מת והרבה מאוד אנשים הם מפחדים לנסות דברים שמא הם יכשלו הם מפחדים להתאהב שמא הם יפגעו הם מפחדים לנסות שמא זה מפחדים זה שמא, עכשיו זה נכון שזה מגן עליך אבל לפעמים מרוב הגנות אתה כבר לא חי או אתה חי מת כזה או אתה חי חצי או לא.
ש: אתה גם יכול לפגוע בצד השני שהוא לא אוהב אותך ושהוא מתרחק ממך אז אתה גם פוגע בצד השני לא רק בעצמך.
אליעד: נכון אבל מה שאני מחדד נגיד לדוגמא עכשיו יש מנגנוני הגנה עוד יותר מורכבים ומתוסבכים לדוגמא נגיד בן אדם שנגיד יצא עם מישהי והיא לא רצתה אותו ונפגע ואז הוא החליט "אני לא רוצה עכשיו לרצות מישהי" אז במקום להגיד רק "אני לא רוצה להתאהב" הוא מקצין את מנגנון ההגנה ואז הוא אומר "מעכשיו אני בכלל אומר שנגיד דברים משעממים אותי" כאילו הוא לוקח עוד כמה צעדים אחורה הוא אומר ככה "אוקי אם אני אהיה בחברת אנשים אני אתה אז מה שאני צריך לעשות אני צריך לא להיות בחברת אנשים איך אני לא אהיה בחברת אנשים הם מעניינים אותי טוב אז בא נגיד שהדברים שלהם לא מעניינים אותי" ואז הוא אומר "טוב שום דבר לא מעניין אותי ולא מעניין אותי".
עכשיו למה הוא אומר על דברים שהם לא מעניינים אותו כדי להגן על עצמו מליהנות עם אנשים ולמה הוא לא רוצה ליהנות עם אנשים כדי להגן על עצמו מלהתאהב במישהי ולמה הוא לא רוצה להתאהב במישהי כדי להגן על עצמו שמא היא לא תרצה אותו ואז בעצם הוא הוציא מעצמו כמה מנגנונים, זה כמו דתיים שאסור להם עכשיו לדוגמא מה אסור להם הרבה דברים מה לדוגמא נגיד אסור אסור להם לדוגמא נגיד לשמוע ילדה.
ש: קול של אישה.
אליעד: למה שמא יקרה משהו ואסור לך לראות נעליים של אישה שמא ואסור לך זה שמא ואסור לך לגעת במשהו בשבת למה אסור לך לגעת בו שמא אתה תעשה ושמא זה ושמא זה אז אסור לך כלום נכון אז זה המון מנגנוני הגנה אבל אז אתה לא חי. עכשיו איך פותרים איך יוצאים מזה איך יוצאים מהלופ עכשיו, כל אחד פה יש לו איזה דברים שהוא נגיד היה רוצה להשיג שאיפות והוא לא מנסה להשיג אותם כי הוא מפחד להיכשל מפחד להיפגע מפחד ממשהו כל אחד יש לו איזה משהו כזה, עכשיו אז המנגנוני ההגנה האלו לכשעצמם הם טובים זה טוב זה שאתה מגן על עצמך זה טוב אבל אם אין טוב זאת אומרת שכל פעם כשאתה מגן על עצמך מרע אתה גם מגביל את האפשרות שלך להרגיש טוב.
יש בחיים הרבה דברים רעים אתה עושה הרבה הגנות לא לקבל רע אבל כל הגנה כל פעם כשאתה מצליח "אין הזה יותר לא יקרה לי" אתה גם מפספס משהו טוב כאילו כל פעם כשאתה מגן על עצמך מדבר רע אתה מפספס משהו טוב על הדרך תמיד מאה אחוז מהמקרים, אם אתה תצליח להגן על עצמך שלא תרגיש יותר רע בכלל אתה לא יכול יותר להרגיש טוב כאילו הניתוח הצליח החולה מת כאילו אין בעיה אתה צודק יותר לא תרגיש רע אף פעם אבל נגמר המשחק אין כלום ולכן השאלה היא מה עושים.
ש: פותרים את הבעיה העיקרית.
אליעד: מה זה אומר?
ש: אם אתה התחלת משהו מסוים אז צריך להציף אותו על פני השטח ולטפל בו.
אליעד: נכון אז כמובן שזה לא קל אבל בא נסביר את הסיפור בעיקרון זה עוד יותר מתוסבך מזה מי האנשים שלא ירצו להתאהב האנשים שמאוד מתאהבים, זאת אומרת אם בן אדם נגיד חושב שאם הוא יאהב נגיד למי מפריע להיות ליד אנשים נגיד שעושים סמים לבן אדם שהיה מכור לסמים בגלל שהוא כל כך רוצה לעשות סמים לכן הוא לא ירצה להיות ליד אנשים שעושים סמים שמא הוא יתפתה, למי מפריע לשבת עם האנשים ששותים אלכוהול לאלכוהוליסט למישהו שנגמל כי הוא אומר עכשיו אני יכול להתפתות.
זאת אומרת בגלל שהוא מאוד רוצה את זה לכן הוא צריך להתרחק מזה זאת אומרת אם בן אדם הוא נגיד מרגיש מאוד בודד ובתוך תוכו ממש כל כולו מה שהוא רוצה זה שמישהי תאהב אותו נגיד מישהו יאהב אותה, אוקי אז הוא מת מפחד "מה יקרה אם אני אתאהב ולא ירצו אותי אני אפגע אז מה שאני צריך לעשות זה להתרחק אלף צעדים אחורה" ואז הוא משקר ואומר "מי רוצה את זה מי זה וזה" אבל למה הוא אומר שהוא לא רוצה את זה כי הוא מאוד רוצה את זה ואז זה יוצא בכלל שקר כי אתה כאילו אומר שאתה לא רוצה את זה ואתה כל כך לא רוצה את זה בגלל שאתה כל כך רוצה את זה.
אתה כל כך אומר אני לא רוצה כסף כי אתה מפחד שהכסף יטמא אותך, הדתי אומר למה הם כל כך מפחדים מבחורות כי הבחורה תחשוף אותו מה היא תחשוף שהוא לא באמת אכפת שהוא לא באמת אוהב את אלוהים זה החשש עם מה דתיים נלחמים עם המחשבות על בחורות כאילו בן אדם מדבר עם אלוהים אבל הוא מפחד מאיזו בחורה כאילו אם ישימו לו בחורה מול העיניים כאילו אין הוא איבד יצא מפוקוס זה קטע כאילו יצא מפוקוס אז הוא מפחד מזה הוא מפחד כי הבחורה חושפת אותו היא בעצם חושפת היא בעצם מראה שהוא לא כל כך צדיק גדול כל כך, אז מה הוא עושה אז הוא שונא אותה מסכל אותה באבנים היא בעצם הוכיחה שהוא לא צדיק אז הוא מוציא את העצבים עליה.
ש: מה אמרו הרהורי העבירה קשים יותר.
אליעד: ממה מהעבירה.
ש: מה העבירה עצמה.
אליעד: ההרהורים יכולים להיות יותר קשים מהעבירה עצמה הלאה, בכל מקרה מה שזה אומר לנו שהפתרון לבן אדם שרוצה לחיות את החיים בצורה תקינה הוא צריך לעשות בהפוך על הפוך להגיד לו מה אתה לא רוצה הוא אומר אני לא רוצה להתאהב יפה אם אתה אומר שאתה לא רוצה להתאהב אם אתה יותר מדי לא רוצה להתאהב זה אומר שבתוכך אתה כנראה יותר מדי רוצה להתאהב ולכן אתה לא מאפשר לעצמך להתאהב, אם אתה אומר אני לא רוצה כסף בכלל "למה אתה לא עובד? מה אני לא צריך כסף לא צריך כסף" כנראה שאתה מאוד רוצה כסף ואתה לא מאפשר לעצמך לרצות כסף כי אז אתה מפחד שאתה לא תצליח להשיג מספיק כסף ואז יהיה לך רע אז אתה אומר לעצמך אני בכלל לא רוצה כסף.
ולכן מה שאתה צריך לעשות "מה אמרת שאתה בכלל לא רוצה ואתה לא מבין למה צריך את זה אמרת שאתה לא רוצה כסף יפה עכשיו בא תסביר לי למה אתה רוצה כסף ותמצא בתוכך את המקום שרוצה כסף ותשמיד אותו, תמצא בתוכך את המקום של רוצה שיאהבו אותו ותשמיד אותו" ואז אחרי שאתה פחות תרצה שיאהבו אותך אז אתה יותר תוכל לרצות שיאהבו אותך ולא תפחד מזה שלא יאהבו אותך, אם אתה תמצא בתוכך את המקום שרוצה שיאהבו אותו ותמצא אותו ותגיד "כן האמת היא שאני רוצה שיאהבו אותי" ותמצא בתוכך "איך אני לא חייב לרצות שיאהבו אותי אז עכשיו אני יכול לרצות שיאהבו אותי כי אני לא מפחד שלא יאהבו אותי".
איפה...