ההיגיון שבשיגעון, איך למצוא את ההיגיון שבשיגעון? מה ההיגיון בהפרעות נפשיות? מה ההיגיון בפחדים לא הגיוניים? הפרעה טורדנית לא הגיונית, OCD לא הגיוני, פוביה לא הגיונית, דיכאון לא הגיוני, אמונות טפלות, חוט אדום, חלק 1
מה ההיגיון שיש בשיגעון, ואיך אפשר למצוא אותו?
אליעד כהן מסביר על הנושא המורכב של מציאת ההיגיון בשיגעון, במחשבות לא הגיוניות, בפחדים, בהפרעות נפשיות ובאמונות טפלות. הרעיון המרכזי שאליעד מציג הוא שבכל מחשבה או התנהגות בלתי הגיונית, לכאורה, יש נקודה של אמת - משהו שמחייה אותה ומעניק לה זכות קיום.
מה זה אומר "בכל דבר יש נקודת אמת"?
אליעד מסביר שכאשר אדם חושב מחשבה מסוימת, אפילו אם היא שגויה לחלוטין לכאורה, המחשבה הזאת קיימת כי יש בה גרעין כלשהו של אמת. לדוגמה, אדם שנמצא בישראל ואומר "אני בסין", לכאורה זו מחשבה שקרית, אבל הוא חושב כך כי קיימת איזושהי נקודה משותפת בין ישראל לסין. למשל, גם בישראל וגם בסין יש כבישים, עצים, אנשים וכו', לכן יש בזה אמת כלשהי שמאפשרת לו לחשוב את המחשבה הזאת.
למה אנשים מאמינים באמונות טפלות כמו "חוט אדום" או ברכות של רבנים?
ההרצאה מסבירה באמצעות דוגמה של אדם שמאמין שאם ישים חוט אדום, זה יביא לו הצלחה. לכאורה, המחשבה היא שקרית, אך אליעד מסביר שההצלחה לא מגיעה בגלל החוט האדום, אלא בגלל שהאדם עצמו מסוגל להצליח אובייקטיבית, והחוט האדום פשוט עוזר לו להאמין בעצמו. הוא נותן דוגמה של אדם שניגש לטסט וחושב שלא יצליח. בפועל, הוא מסוגל להצליח, אך נכנס ללחץ ונכשל. אם הוא מקבל ברכה מרב או שם חוט אדום ומאמין שזה יעזור לו, זה מפחית את הלחץ, ואז הוא מצליח. ההצלחה לא מגיעה מהחוט האדום או מהרב, אלא מכך שהאדם באמת היה מסוגל להצליח מלכתחילה.
מהו ההיגיון שמאחורי OCD (הפרעה טורדנית - כפייתית)?
אליעד מביא דוגמה של אדם עם הפרעה כפייתית שבודק שוב ושוב האם הדלת נעולה, אפילו שהוא כבר בדק זאת כמה פעמים. לכאורה, זו התנהגות לא הגיונית, אך אליעד מסביר שיש בזה היגיון כלשהו: האדם באמת לא יכול להיות בטוח במאה אחוז שהדלת לא תיפתח. הטעות היא לא במחשבה עצמה ("אולי הדלת תיפתח"), אלא בהערכת ההסתברות שהיא תקרה. כלומר, ההיגיון קיים, אבל הוא מנופח מעבר לגבול המציאות.
איך להבין את ההיגיון באמונה של "מנסים להרעיל אותי"?
אדם שחושב שקרוביו מנסים להרעיל אותו לכאורה נמצא בחוסר היגיון מוחלט. אך ההיגיון מאחורי מחשבה זו הוא ההבנה שאף פעם אי אפשר לסמוך במאה אחוז על אף אדם, אפילו הקרובים ביותר. אליעד אומר שהאדם כנראה חשב קודם לכן מחשבה הפוכה, כמו "המשפחה שלי תמיד תשמור עליי", שהיא לא נכונה באופן מוחלט. המחשבה הפרנואידית ("מנסים להרעיל אותי") מנסה לתקן את האמונה המוגזמת והמוטעית ("המשפחה תמיד שומרת עליי"), אך גם היא מגזימה לצד השני.
איך התהליך הזה מתרחש במוח שלנו?
אליעד מדגים שכאשר אדם עובר ממחשבה למחשבה, בכל מחשבה יש משהו אמיתי יותר ביחס למחשבה הקודמת, ולכן הוא מאמין בה. לדוגמה, אם אדם חושב שהוא המשיח, ההיגיון הוא שאם הוא לא היה חושב זאת, אולי הוא היה חושב שהוא חסר ערך לגמרי. כלומר, האמונה המוגזמת ("אני המשיח") עוזרת לו להתרחק מאמונה גרועה יותר ("אני חסר ערך לחלוטין").
למה אנשים נתקעים באמונות שגויות ופחדים לא הגיוניים?
אנשים מתעקשים על אמונות ופחדים כי האמונות האלו משמשות עבורם כתחליף לאמונה או למחשבה קודמת שהייתה בעיניהם פחות אמיתית. למשל, אדם שמפחד מג'וקים אולי מאמין...
אליעד כהן מסביר על הנושא המורכב של מציאת ההיגיון בשיגעון, במחשבות לא הגיוניות, בפחדים, בהפרעות נפשיות ובאמונות טפלות. הרעיון המרכזי שאליעד מציג הוא שבכל מחשבה או התנהגות בלתי הגיונית, לכאורה, יש נקודה של אמת - משהו שמחייה אותה ומעניק לה זכות קיום.
מה זה אומר "בכל דבר יש נקודת אמת"?
אליעד מסביר שכאשר אדם חושב מחשבה מסוימת, אפילו אם היא שגויה לחלוטין לכאורה, המחשבה הזאת קיימת כי יש בה גרעין כלשהו של אמת. לדוגמה, אדם שנמצא בישראל ואומר "אני בסין", לכאורה זו מחשבה שקרית, אבל הוא חושב כך כי קיימת איזושהי נקודה משותפת בין ישראל לסין. למשל, גם בישראל וגם בסין יש כבישים, עצים, אנשים וכו', לכן יש בזה אמת כלשהי שמאפשרת לו לחשוב את המחשבה הזאת.
למה אנשים מאמינים באמונות טפלות כמו "חוט אדום" או ברכות של רבנים?
ההרצאה מסבירה באמצעות דוגמה של אדם שמאמין שאם ישים חוט אדום, זה יביא לו הצלחה. לכאורה, המחשבה היא שקרית, אך אליעד מסביר שההצלחה לא מגיעה בגלל החוט האדום, אלא בגלל שהאדם עצמו מסוגל להצליח אובייקטיבית, והחוט האדום פשוט עוזר לו להאמין בעצמו. הוא נותן דוגמה של אדם שניגש לטסט וחושב שלא יצליח. בפועל, הוא מסוגל להצליח, אך נכנס ללחץ ונכשל. אם הוא מקבל ברכה מרב או שם חוט אדום ומאמין שזה יעזור לו, זה מפחית את הלחץ, ואז הוא מצליח. ההצלחה לא מגיעה מהחוט האדום או מהרב, אלא מכך שהאדם באמת היה מסוגל להצליח מלכתחילה.
מהו ההיגיון שמאחורי OCD (הפרעה טורדנית - כפייתית)?
אליעד מביא דוגמה של אדם עם הפרעה כפייתית שבודק שוב ושוב האם הדלת נעולה, אפילו שהוא כבר בדק זאת כמה פעמים. לכאורה, זו התנהגות לא הגיונית, אך אליעד מסביר שיש בזה היגיון כלשהו: האדם באמת לא יכול להיות בטוח במאה אחוז שהדלת לא תיפתח. הטעות היא לא במחשבה עצמה ("אולי הדלת תיפתח"), אלא בהערכת ההסתברות שהיא תקרה. כלומר, ההיגיון קיים, אבל הוא מנופח מעבר לגבול המציאות.
איך להבין את ההיגיון באמונה של "מנסים להרעיל אותי"?
אדם שחושב שקרוביו מנסים להרעיל אותו לכאורה נמצא בחוסר היגיון מוחלט. אך ההיגיון מאחורי מחשבה זו הוא ההבנה שאף פעם אי אפשר לסמוך במאה אחוז על אף אדם, אפילו הקרובים ביותר. אליעד אומר שהאדם כנראה חשב קודם לכן מחשבה הפוכה, כמו "המשפחה שלי תמיד תשמור עליי", שהיא לא נכונה באופן מוחלט. המחשבה הפרנואידית ("מנסים להרעיל אותי") מנסה לתקן את האמונה המוגזמת והמוטעית ("המשפחה תמיד שומרת עליי"), אך גם היא מגזימה לצד השני.
איך התהליך הזה מתרחש במוח שלנו?
אליעד מדגים שכאשר אדם עובר ממחשבה למחשבה, בכל מחשבה יש משהו אמיתי יותר ביחס למחשבה הקודמת, ולכן הוא מאמין בה. לדוגמה, אם אדם חושב שהוא המשיח, ההיגיון הוא שאם הוא לא היה חושב זאת, אולי הוא היה חושב שהוא חסר ערך לגמרי. כלומר, האמונה המוגזמת ("אני המשיח") עוזרת לו להתרחק מאמונה גרועה יותר ("אני חסר ערך לחלוטין").
למה אנשים נתקעים באמונות שגויות ופחדים לא הגיוניים?
אנשים מתעקשים על אמונות ופחדים כי האמונות האלו משמשות עבורם כתחליף לאמונה או למחשבה קודמת שהייתה בעיניהם פחות אמיתית. למשל, אדם שמפחד מג'וקים אולי מאמין...
- איך למצוא את ההיגיון בהפרעות נפשיות?
- מה ההיגיון באמונות טפלות?
- איך להפסיק מחשבות לא הגיוניות?
- מה ההיגיון שמאחורי OCD?
- איך לטפל בפוביות לא הגיוניות?
- מה ההיגיון שיש בשיגעון?
- למה אנשים מאמינים באמונות שווא?