סכיזופרניה ושמיעת קולות, איך לגרום לסכיזופרן לחשוב בהיגיון? איך לגרום לסכיזופרן להפסיק לשמוע קולות? איך ללמד סכיזופרן לחשוב בהיגיון? איך לדבר עם סכיזופרן? איך לרפא סכיזופרן? משפחה של סכיזופרן, ללמד מישהו לחשוב בהיגיון, פסיכיאטריה
מה הגורם המרכזי לסכיזופרניה ולשמיעת קולות?
הגורם המרכזי לכך שאנשים חווים סכיזופרניה, הזיות או שמיעת קולות הוא שהם אינם חושבים בהיגיון. לפי אליעד כהן, כשאדם סכיזופרן אומר "אני שומע קולות בראש שלי", הוא בעצם אומר משהו בלתי הגיוני. למעשה, אף אחד לא מדבר איתו בפועל. הסיבה האמיתית לתופעה היא שהאדם לא מצליח להבחין בין עובדה לבין פירוש, בין סיבה לבין תוצאה. אדם שחושב בהיגיון מוחלט - לא יהיה סכיזופרן. לטענתו, אם אנשים שסובלים מהפרעות שונות היו לומדים לחשוב באופן הגיוני, בצורה של סיבה ותוצאה, ובאופן ברור המפריד בין מציאות לבין פירושים, הם היו נרפאים לחלוטין, בוודאות של 100%.
האם נכון להתווכח ישירות עם סכיזופרן לגבי ההזיות?
אליעד כהן מסביר שאין טעם להתווכח באופן ישיר עם אדם סכיזופרן לגבי ההזיות והקולות שהוא שומע. ניסיון לשכנע אותו ישירות ש"אין שום קולות" לא רק שאינו עוזר, אלא אף עלול להזיק ולהחמיר את מצבו. הסיבה לכך היא שהמוח של האדם הסכיזופרן לא פתוח בשלב זה לחשיבה הגיונית ישירה על ההזיות שלו.
כיצד אפשר ללמד סכיזופרן לחשוב בהיגיון בדרך עקיפה?
הדרך האפקטיבית לעזור לאדם סכיזופרן היא באמצעות לימוד החשיבה ההגיונית בדרך עקיפה. במקום להתווכח איתו ישירות על הקולות או על התפיסות הבלתי הגיוניות שלו, צריך למצוא נושא שהוא כן מוכן לדבר עליו ולהפעיל עליו חשיבה הגיונית. לדוגמה, אם אדם סכיזופרן מעוניין לרדת במשקל או להתאמן, במקום לדבר איתו על המחלה עצמה, אפשר לדבר איתו על האימון או הירידה במשקל ולהראות לו כיצד לחשוב בצורה הגיונית. כשהוא ילמד לחשוב בהיגיון על נושאים יומיומיים, החשיבה ההגיונית תחלחל בהדרגה גם לנושאים האחרים שבהם הוא מתקשה.
אליעד מביא דוגמה נוספת של סכיזופרן שרוצה להכין שקשוקה. אפשר לומר לו: "למה אתה עושה את זה ככה? מה ההיגיון פה?", ולהמליץ לו על דרך הגיונית יותר, תוך עידוד החשיבה ההגיונית. לא המטרה ללמד אותו רק להכין אוכל, אלא שהמוח שלו יתרגל לחשוב בצורה של סיבה ותוצאה, עובדה ופירוש, וכך ההיגיון יחלחל גם לתחומים הבעייתיים יותר שלו.
איך לפתור בעיה של שליטה אצל סכיזופרן באופן עקיף?
במקרים מורכבים יותר, כשאפשר לזהות את הבעיה הרגשית או המחשבתית המרכזית של האדם הסכיזופרן, ניתן גם לפתור אותה בדרך עקיפה. לדוגמה, אם אדם סכיזופרן מאמין ש"מישהו שולט בו ומחליט איך הוא יזוז", אפשר לעזור לו על ידי מציאת תחום אחר בחייו שבו הוא כן מרגיש שליטה. דרך אותה פעילות שבה הוא מרגיש שליטה, נעודד את ההבנה שהוא שולט בעצמו. כך באופן הדרגתי הוא יתחיל להכיר בכך שאין מישהו אחר ששולט בו.
איך נכון ללמד חשיבה הגיונית?
כשמלמדים אדם חשיבה הגיונית, יש לשים לב לאיזון בין "לתת לו דגים" לבין "ללמד אותו לדוג". הכוונה היא שאם רק נותנים לאדם את הפתרונות המוכנים (דגים), הוא לא מפתח חשיבה עצמאית, אלא רק זיכרון. מצד שני, אם מאלצים אותו להתאמץ יותר מדי בחשיבה עצמאית (ללמוד לדוג), הוא עשוי להתייאש ולוותר. לכן, חשוב מאוד להתאים את רמת המאמץ לרמת ההבנה והסבלנות שלו.
מה ההבדל בין רעיון מורכב לפשוט בלימוד סכיזופרנים?
יש חשיבות לרמת המורכבות של הרעיונות שמסבירים לאדם סכיזופרן. רעיון פשוט הוא כזה המורכב מהקדמה אחת, למשל: "A ועוד B שווה C". רעיון מורכב יותר הוא כזה הבנוי מכמה הקדמות, למשל: "A ועוד B שווה C, ו - C ועוד D מובילים ל - E". הרעיונות המורכבים דורשים מאמץ קוגניטיבי גבוה יותר, ולכן צריך להתאים את רמת המורכבות למצבו של האדם הסכיזופרן, כדי שלא ירתע או יתייאש מהמאמץ.
איך ליישם את ההסברים בפועל במשפחה של סכיזופרן?
כשמדובר במשפחה שיש בה אדם סכיזופרן, על בני המשפחה למצוא תחומי עניין שהסכיזופרן רוצה ומוכן לדבר עליהם, ואז ללמד אותו חשיבה הגיונית דרך תחומים אלה. לדוגמה, אם הוא רוצה לסדר את החדר, אפשר להסביר לו מה ההיגיון לסדר בצורה מסוימת. אם הוא רוצה לבנות משהו או להצליח במשהו אחר, בני המשפחה צריכים להשתמש ברצון שלו כנקודת פתיחה לתהליך של עידוד חשיבה הגיונית. בכך, בהדרגה, הוא יפתח כלים שיסייעו לו להתמודד גם עם ההפרעה הנפשית שלו.
לסיכום, מהו תהליך הריפוי מסכיזופרניה לפי אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, ריפוי מסכיזופרניה מתרחש כאשר האדם לומד לחשוב בצורה הגיונית, המפרידה בין עובדות לבין פירושים, בין סיבות לבין תוצאות. לימוד חשיבה זו צריך להיעשות בצורה עקיפה, באמצעות תחומי עניין יומיומיים, וללא עימות ישיר על הקולות או ההזיות עצמן. ככל שהאדם יתרגל לחשיבה הגיונית, כך תהליך הריפוי יהיה טבעי ואפקטיבי יותר.
הגורם המרכזי לכך שאנשים חווים סכיזופרניה, הזיות או שמיעת קולות הוא שהם אינם חושבים בהיגיון. לפי אליעד כהן, כשאדם סכיזופרן אומר "אני שומע קולות בראש שלי", הוא בעצם אומר משהו בלתי הגיוני. למעשה, אף אחד לא מדבר איתו בפועל. הסיבה האמיתית לתופעה היא שהאדם לא מצליח להבחין בין עובדה לבין פירוש, בין סיבה לבין תוצאה. אדם שחושב בהיגיון מוחלט - לא יהיה סכיזופרן. לטענתו, אם אנשים שסובלים מהפרעות שונות היו לומדים לחשוב באופן הגיוני, בצורה של סיבה ותוצאה, ובאופן ברור המפריד בין מציאות לבין פירושים, הם היו נרפאים לחלוטין, בוודאות של 100%.
האם נכון להתווכח ישירות עם סכיזופרן לגבי ההזיות?
אליעד כהן מסביר שאין טעם להתווכח באופן ישיר עם אדם סכיזופרן לגבי ההזיות והקולות שהוא שומע. ניסיון לשכנע אותו ישירות ש"אין שום קולות" לא רק שאינו עוזר, אלא אף עלול להזיק ולהחמיר את מצבו. הסיבה לכך היא שהמוח של האדם הסכיזופרן לא פתוח בשלב זה לחשיבה הגיונית ישירה על ההזיות שלו.
כיצד אפשר ללמד סכיזופרן לחשוב בהיגיון בדרך עקיפה?
הדרך האפקטיבית לעזור לאדם סכיזופרן היא באמצעות לימוד החשיבה ההגיונית בדרך עקיפה. במקום להתווכח איתו ישירות על הקולות או על התפיסות הבלתי הגיוניות שלו, צריך למצוא נושא שהוא כן מוכן לדבר עליו ולהפעיל עליו חשיבה הגיונית. לדוגמה, אם אדם סכיזופרן מעוניין לרדת במשקל או להתאמן, במקום לדבר איתו על המחלה עצמה, אפשר לדבר איתו על האימון או הירידה במשקל ולהראות לו כיצד לחשוב בצורה הגיונית. כשהוא ילמד לחשוב בהיגיון על נושאים יומיומיים, החשיבה ההגיונית תחלחל בהדרגה גם לנושאים האחרים שבהם הוא מתקשה.
אליעד מביא דוגמה נוספת של סכיזופרן שרוצה להכין שקשוקה. אפשר לומר לו: "למה אתה עושה את זה ככה? מה ההיגיון פה?", ולהמליץ לו על דרך הגיונית יותר, תוך עידוד החשיבה ההגיונית. לא המטרה ללמד אותו רק להכין אוכל, אלא שהמוח שלו יתרגל לחשוב בצורה של סיבה ותוצאה, עובדה ופירוש, וכך ההיגיון יחלחל גם לתחומים הבעייתיים יותר שלו.
איך לפתור בעיה של שליטה אצל סכיזופרן באופן עקיף?
במקרים מורכבים יותר, כשאפשר לזהות את הבעיה הרגשית או המחשבתית המרכזית של האדם הסכיזופרן, ניתן גם לפתור אותה בדרך עקיפה. לדוגמה, אם אדם סכיזופרן מאמין ש"מישהו שולט בו ומחליט איך הוא יזוז", אפשר לעזור לו על ידי מציאת תחום אחר בחייו שבו הוא כן מרגיש שליטה. דרך אותה פעילות שבה הוא מרגיש שליטה, נעודד את ההבנה שהוא שולט בעצמו. כך באופן הדרגתי הוא יתחיל להכיר בכך שאין מישהו אחר ששולט בו.
איך נכון ללמד חשיבה הגיונית?
כשמלמדים אדם חשיבה הגיונית, יש לשים לב לאיזון בין "לתת לו דגים" לבין "ללמד אותו לדוג". הכוונה היא שאם רק נותנים לאדם את הפתרונות המוכנים (דגים), הוא לא מפתח חשיבה עצמאית, אלא רק זיכרון. מצד שני, אם מאלצים אותו להתאמץ יותר מדי בחשיבה עצמאית (ללמוד לדוג), הוא עשוי להתייאש ולוותר. לכן, חשוב מאוד להתאים את רמת המאמץ לרמת ההבנה והסבלנות שלו.
מה ההבדל בין רעיון מורכב לפשוט בלימוד סכיזופרנים?
יש חשיבות לרמת המורכבות של הרעיונות שמסבירים לאדם סכיזופרן. רעיון פשוט הוא כזה המורכב מהקדמה אחת, למשל: "A ועוד B שווה C". רעיון מורכב יותר הוא כזה הבנוי מכמה הקדמות, למשל: "A ועוד B שווה C, ו - C ועוד D מובילים ל - E". הרעיונות המורכבים דורשים מאמץ קוגניטיבי גבוה יותר, ולכן צריך להתאים את רמת המורכבות למצבו של האדם הסכיזופרן, כדי שלא ירתע או יתייאש מהמאמץ.
איך ליישם את ההסברים בפועל במשפחה של סכיזופרן?
כשמדובר במשפחה שיש בה אדם סכיזופרן, על בני המשפחה למצוא תחומי עניין שהסכיזופרן רוצה ומוכן לדבר עליהם, ואז ללמד אותו חשיבה הגיונית דרך תחומים אלה. לדוגמה, אם הוא רוצה לסדר את החדר, אפשר להסביר לו מה ההיגיון לסדר בצורה מסוימת. אם הוא רוצה לבנות משהו או להצליח במשהו אחר, בני המשפחה צריכים להשתמש ברצון שלו כנקודת פתיחה לתהליך של עידוד חשיבה הגיונית. בכך, בהדרגה, הוא יפתח כלים שיסייעו לו להתמודד גם עם ההפרעה הנפשית שלו.
לסיכום, מהו תהליך הריפוי מסכיזופרניה לפי אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, ריפוי מסכיזופרניה מתרחש כאשר האדם לומד לחשוב בצורה הגיונית, המפרידה בין עובדות לבין פירושים, בין סיבות לבין תוצאות. לימוד חשיבה זו צריך להיעשות בצורה עקיפה, באמצעות תחומי עניין יומיומיים, וללא עימות ישיר על הקולות או ההזיות עצמן. ככל שהאדם יתרגל לחשיבה הגיונית, כך תהליך הריפוי יהיה טבעי ואפקטיבי יותר.
- איך לרפא סכיזופרניה?
- איך ללמד לחשוב בהיגיון?
- איך לדבר עם סכיזופרן?
- איך להתמודד עם שמיעת קולות?
- טיפול בסכיזופרניה
- שיטות לטיפול בהזיות
- איך לעזור לסכיזופרן במשפחה?