🖨שמיעת קולות בראש, הפרעת אישיות גבולית של ילדים, הילד שומע קולות בראש, סכיזופרניה אצל ילדים, הפרעת זהות דיסוציאטיבית, פיצול אישיות, סכיזופרניה פרנואידית, חינוך ילדיםכאן יתבאר, מה צריך לעשות ואיך להתמודד, במקרה של הפרעת זהות דיסוציאטיבית / סכיזופרניה פרנואידית. באופן כללי ואצל ילדים בפרט וכיו"ב. כגון לדוגמה, ילד ששומע קולות בראש, שאומרים לו שהוא צריך לפעול כך או אחרת, בצורה שאינה הגיונית. כי לפעמים הילד סובל משמיעת קולות בראש, שאומרת לו שהוא צריך לחזור על כל דבר שהוא עושה, ולעשות כל דבר מספר פעמים וכיו"ב. שזה בעצם סוג של הפרעה טורדנית כפייתית אצל ילדים. וכאן יתבאר איך להתמודד עם העניין.
ומי שיתבונן בעניין, יראה שיש כאן כמה נקודות שצריך לחזק אותן ולהבהיר אותן לילד ולאדם שסובל משמיעת קולות בראש / התנהגות טורדנית כפייתית וכיו"ב.
והדבר הראשון הוא, הנושא של השייכות האישית, שבין הקולות שהאדם שומע, לבין האדם עצמו. כי האדם ששומע קולות, והאדם שסובל מפיצול אישיות / סכיזופרניה פרנואידית וכיו"ב, הוא מנסה כל הזמן להסיר מעצמו אחריות. ולטעון, שהוא שומע קולות של מישהו אחר שמדבר איתו. כגון לדוגמה שהילד אומר "ש: הוא אומר לי לעשות כך או אחרת". וכיו"ב ניסוחים שונים, שבהם הילד מנסה להעביר מסר, שכאילו יש איזה מישהו דמיוני שמדבר איתו ואומר לו מה לעשות.
והילד / האדם שאומר שמישהו זר דמיוני מדבר איתו, האמת היא, שהוא בסך הכל מדבר על המחשבות שבתוכו. אבל בגלל שהוא לא מבין שזה המחשבות שבתוכו, ובגלל שהוא לא רוצה להזדהות עם המחשבות שבתוכו, מסיבות כאלו ואחרות, בגלל זה הוא מנסה להסיר מעצמו אחריות, ולומר, שזה מישהו אחר שמדבר איתו.
ואחד הדברים החשובים ביותר, בהתמודדות עם סכיזופרניה אצל ילדים ובהתמודדות עם הפרעת אישיות גבולית של ילדים, זה, להחזיר את האחריות האישית, לילד. דהיינו,, בכל פעם שהילד אומר שמישהו אחר אומר לו משהו, צריך להבהיר לילד, שזה לא מישהו אחר זר לגמרי, אלא שזה המחשבות שלו / הרגשות שלו וכיו"ב.
לדוגמה: הילד אומר: "הוא אומר לי לעשות דבר כלשהו". במקרה כזה צריך לומר לילד, "הקול הפנימי שלך אומר לך לעשות משהו". ויש לשים לב, שבשלב הראשון, לא צריך להתנגד למה שהילד אומר. ז"א אם הילד אומר ש"הוא אומר לי לעשות כך או אחרת", לא צריך מיד להביע התנגדות (אא"כ זה קריטי ביותר) ולומר לילד, אל תקשיב לו וכיו"ב, או אל תעשה מה שהוא אומר לך לעשות. כי זה מחזק אצל הילד את המחשבה, שבאמת יש מישהו זר שמדבר איתו.
ומה שכן צריך לעשות, זה בשלב הראשון, אפשר פשוט לחזור ממש על מה שהילד אומר, ממש מילה במילה, אבל להחליף את המילה "הוא" למילה "הקול הפנימי שלך" / "המחשבה שלך" / "התחושה שלך". כאשר, הדגש צריך להיות על המילה שלך. כי הילד מנסה להרחיק את האחריות למעשיו, מעצמו. ולכן הוא אומר שהוא שומע קולות בראש של מישהו אחר, מישהו זר. ולכן הוא מדבר על אותם קולות בגוף שלישי, כאילו זה אדם זר ממש.
והאמת היא, שהוא בסך הכל מדבר על המחשבות האישיות שלו, כעל קולות של מישהו זר. ולכן, הדבר הראשון שצריך לעשות, זה להחזיר את האחריות לאותו אדם. ולכן יש לתקן אותו, או פשוט לחזור על המשפט שלו, ולהוסיף שם, את המילה שלך. כדי ליצור שייכות בין אותם הקולות, לבין אותו האדם.
ובנוסף על כך, אפשר ורצוי לחזור על אותו המשפט שהילד אומר שהקולות אומרים לו לעשות, וגם להחליף את המילה "הוא" למילה "המחשבה שלך", וגם להוסיף את המילה "אולי" / "יכול" לאותו המשפט.
לדוגמה הילד אומר: "הוא אומר לי ללכת". להפוך את זה ל: "המחשבה שלך אומרת לך שאתה יכול אולי ללכת". או "הוא אומר לי שאני צריך ללכת". להפוך את זה ל: "הוא אומר לי שאני יכול ללכת". דהיינו, את המחויב, להפוך לאפשרי. המחשבה לא מחייבת אותך לעשות שום דבר, אלא זה רק אפשרי בלבד, ואתה רק יכול ללכת, אבל לא חייב ללכת.
ועוד דוגמה: נניח שהילד אומר, "הוא אומר לי שאני צריך לעשות X". אפשר להחליף את זה ל: "הוא אומר לך שאתה יכול לעשות X". עם החלפה רק של המילה "צריך" למילה "יכול". וההחלפה הזאת משמעותה היא, שיש לך בחירה חופשית האם לעשות את הדבר. ושהקול ההוא, זאת רק המלצה בלבד, שאתה לא חייב להקשיב לה.
ובכל מקרה המסר הראשון הוא, שצריך להחזיר את השליטה לידיים של אותו האדם ששומע קולות בראש / סובל מהפרעת זהות דיסוציאטיבית. וצריך להבהיר לו, שזה לא מישהו חיצוני לו, אלא שזה קול פנימי בתוכו, קול אישי שלו, ושהוא יכול לבחור בבחירה חופשית, האם להקשיב לאותו הקול, או לא להקשיב לאותו הקול.
וגם אם הילד מתעקש שזה קול של מישהו אחר. גם אז צריך להתעקש עם הילד, שהוא הילד, יכול לבחור האם להקשיב לאותו הקול, או לא להקשיב לאותו הקול.
וצריך עוד להבין, שכאשר הילד אומר שהוא שומע קולות בראש וכיו"ב, אין מדובר בהפרעה נפשית ובמחלה פסיכיאטרית, כגון הפרעת אישיות גבולית של ילדים וכיו"ב, אלא בסך הכל מדובר בחוסר הבנה של הילד, את המנגנון הפנימי שלו עצמו. כי הילד מרגיש ספקות בתוכו לגבי כל מיני דברים. והוא לא יודע איך להגדיר את זה. אז הוא מגדיר את זה כאילו זה מישהו אחר שמפריע לו ואומר לו לעשות כך או אחרת. והאמת היא, שהילד בסך הכל מדבר על המחשבות השונות שיש בתוכו, ושהוא לא יודע איך להתמודד איתם.
וכל פסיכיאטר / פסיכולוג שיאמר שהילד /...
טיפול בסכיזופרניה, טעויות בטיפול בסכיזופרניה, גישות בטיפול בסכיזופרניה, אינטרסים בחיפוש האמת בטיפול בסכיזופרניה, לחפש את האמת בלי אינטרסים בטיפול בסכיזופרניה, איך להפסיק לשמוע קולות? איך להתרפא מסכיזופרניה? טיפול פסיכיאטריטיפול בסכיזופרניה, טעויות בטיפול בסכיזופרניה, גישות בטיפול בסכיזופרניה, אינטרסים בחיפוש האמת בטיפול בסכיזופרניה, לחפש את האמת בלי אינטרסים בטיפול בסכיזופרניה, איך להפסיק לשמוע קולות? איך להתרפא מסכיזופרניה? טיפול פסיכיאטרי... בטיפול בסכיזופרניה, גישות בטיפול בסכיזופרניה, אינטרסים בחיפוש האמת בטיפול בסכיזופרניה, לחפש את האמת בלי אינטרסים בטיפול בסכיזופרניה, איך להפסיק לשמוע קולות? איך להתרפא מסכיזופרניה? טיפול פסיכיאטרי מהם האתגרים בטיפול בסכיזופרניה וכיצד לגשת אליהם? במהלך הרצאתו, אליעד כהן מתאר את הדרך ... פונה לטיפול כשהוא חווה סבל ממה שהוא שומע, רואה או מאמין. פעמים רבות הוא מתאר את חווייתו בכך שהוא שומע קולות או מאמין שהוא רודף אחריו שדים או שהוא המשיח. הסכיזופרן מבקש לעיתים להפסיק את הקולות שהוא שומע, מתוך הנחה שהם הגורם לסבלו. מדוע לא כדאי לומר אני אעזור לך להפסיק לשמוע קולות? כשהמטפל אומר את המשפט הזה, הוא למעשה מניח מראש כי הקולות אינם אמיתיים, ושהמטופל לא באמת שומע אותם. גישה ... את עצמי? הפחד לשקר את עצמו הוא פחד מרכזי בסכיזופrenia, ואדם הסובל ממנה חושש שמה שהוא תופס כאמת, כמו שמיעת הקולות או האמונה שהוא רודף אחרי שדים, עשוי להיות אמיתי, ושאם יתעלם מזה, הוא יחיה בשקר. המטפל, אם כן, לא יכול לשאול את הסכיזופרן להפסיק לשמוע קולות מבלי לקחת בחשבון את הפחד העמוק הזה. מה הבעיה בחיפוש אמת עם אינטרס? כאשר המטפל מציב מטרה מראש - להוכיח שהסכיזופרן לא שומע קולות - הוא למעשה חותך את הדרך שמובילה לתובנה אמיתית. יש כאן אינטרס לסתור את החוויה של המטופל, דבר שיכול ... בתוצאה של אין קולות, במקום לבדוק את האמת יחד עם המטופל באופן פתוח. כיצד נכון לגשת לאדם שחושב שהוא שומע קולות או שנרדף על ידי שדים? הגישה הנכונה היא לשאול את המטופל על חוויותיו, מבלי להכחיש או להמעיט בערך החוויות שהוא מתאר. למשל, במקום להבטיח לו שהוא לא שומע קולות, יש לנסות להבין מהם הקולות, מה הם אומרים, ומי עומד מאחוריהם. התהליך הזה לא אמור להיות ניסיון לשכנע את ... לפתוח דיאלוג כנה על מה שהוא חווה. מה הבעיה בהבטחת פתרון מהיר לבעיה? הסכיזופרן, כשהוא מצהיר שהוא רוצה להפסיק לשמוע קולות, עשוי להיתקל בגישה טיפולית שמציעה פתרון מהיר. הבעיה כאן היא שברגע שמטפל מציע פתרון פשוט מידי, המטופל עשוי להרגיש ... לבעיה כפי שהיא, ולהיות מוכנים להעמיק ולבדוק אם יש מציאות מאחורי חוויותיו של המטופל. למשל, אם המטופל אומר שהוא שומע קולות, על המטפל לשאול: מה הם אומרים? מי נמצא שם? מה אתה מרגיש כשאתה שומע אותם? המטרה כאן היא לבדוק ... הבקשה של הסכיזופרן לקבל עזרה? הרבה פעמים אדם עם סכיזופרניה בא ואומר שהוא רוצה עזרה. הוא מספר שהוא סובל, ושומע קולות, או מאמין שרודפים אותו שדים, או שהוא המשיח, או כל תסריט אחר שמפריע לו. הוא מבקש להפסיק לשמוע קולות או להיפטר מהמחשבות האלו, מתוך הנחה שהן לא אמורות להיות קיימות אצלו ושזה הגורם לסבל שלו. מדוע לא כדאי לומר אני אעזור לך להפסיק לשמוע קולות? כשהסכיזופרן אומר אני שומע קולות, הוא בטוח שהוא באמת שומע אותם. המטפל, לעומת זאת, בטוח שהאדם לא באמת שומע קולות, ולכן הוא רוצה לעזור לו להפסיק לשמוע את אותם קולות. אבל אם המטפל ניגש ישירות ומבטיח אני אעזור לך לא לשמוע קולות, אז בעיני האדם הסכיזופרן זה מרגיש כאילו המטפל מנסה לשכנע אותו להתעלם ממשהו שהוא תופס כאמיתי. יש כאן גם ... שומע אותם, ואם הוא רק ידחיק אותם, אז הוא יחיה בשקר. לכן, גם אם הוא אומר אני רוצה להפסיק לשמוע קולות, הוא לא רוצה לעשות זאת בדרך שתדרוש ממנו לכפות על עצמו שקר. למה חיפוש אמת עם אינטרס הוא בעייתי? אם המטפל אומר, אני אעזור לך להפסיק לשמוע קולות, הוא מציב מראש מטרה: להוכיח למטופל שהוא לא שומע קולות ולהעלים אותם. זו גישה מוטה שמתעלמת מהאפשרות שהמטופל מרגיש שלפחות חלק מהחוויה אמיתית מבחינתו. במקום זאת, צריך לעזור לו לבדוק מה האמת בלי להחליט מראש מה יתגלה. כיצד נכון לגשת לאדם שחושב שרודפים אותו או שהוא שומע קולות? הדרך הנכונה היא להציע לו לבדוק יחד מה בדיוק קורה. במקום להבטיח לו שנעלים את הקולות, המטפל יכול לומר ... שומע או רואה, או לכל הפחות לא רוצה להתכחש לכך בכוח. ברגע שהמטפל בא עם כוונה לחסל את האמונה בשמיעת הקולות, עולה התנגדות פנימית, כי האדם לא רוצה לוותר על משהו שבעיניו עשוי להיות אמיתי. כיצד מיישמים את הגישה של בוא נבדוק מה האמת? היישום מעשי מאוד: כאשר האדם מספר שהוא שומע קולות או מפחד משדים, המטפל מתייחס לזה בדיוק כפי שהיה מתייחס למישהו שמתלונן על רעש מהשכן. שואלים: מה שמעת? מי ... שהוא הוזה. כיצד מסייעים לאדם להתמודד עם הגישה הזו בפועל? אומרים לו: אני רוצה לבדוק איתך אם באמת אתה שומע קולות, מה הם אומרים, איך הם מזיקים לך, האם הם באמת קיימים. אני לא מנסה לגרום לך להתעלם מהם או ... בו בדרך שתתאים למצב האמיתי. מהו המסר הכללי שצריך לזכור? צריך להבהיר לאדם הסכיזופרן שלא באים להכריח אותו להפסיק לשמוע קולות. במקום זאת, בודקים איתו צעד - אחר - צעד את מה שקורה, כדי להבין אם באמת יש קולות או ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...