מחלת השחקן, הפרעת השחקן, הפרעה נפשית של שחקנים, הזדהות עם הדמות שלך, משחק דמות, אדם שחקן, לא יודע מי אני באמת, מה אני באמת רוצה? מעשה מהתבואה המשוגעת, סיפורי מעשיות, fake it till you make it
מהי הפרעת השחקן, וכיצד היא משפיעה על תפיסת הזהות שלך?
הפרעת השחקן היא מצב שבו אדם נכנס לתוך דמות בצורה כל כך חזקה, עד שהוא מתחיל לאבד קשר עם הזהות האמיתית שלו. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם משחק דמות באופן קבוע ובמיוחד כשעושה זאת בצורה מוצלחת, הוא יכול לשכוח האם הרגשות, המחשבות, והתגובות שלו אמיתיים, או שזו רק דמות שהוא אימץ. ככל שהאדם שחקן טוב יותר, כך גדל הסיכון שהוא יזדהה עם הדמות ויאמין שהיא מייצגת את מי שהוא באמת.
לדוגמה, כאשר אדם כועס במסגרת משחק דמות, בהתחלה הוא יודע שהכעס הוא חלק מהמשחק. אך ככל שהוא שחקן טוב יותר, הוא עלול להתחיל להאמין שהכעס אמיתי, עד לנקודה שבה הוא כבר לא יכול להבחין בין הכעס האמיתי לבין הכעס המדומה. אליעד מתאר כיצד אנשים ביום - יום שלהם יכולים להיקלע למצב שבו הם כבר לא יודעים להפריד בין הרגש האמיתי שלהם לבין הרגש שהם אימצו לצורך המשחק.
כיצד בא לידי ביטוי הקונפליקט הפנימי של השחקן בחיי היום - יום?
הקונפליקט הפנימי של השחקן מתרחש כאשר הוא מתנהג באופן מסוים במסגרת תפקיד שהוא משחק, ואחר כך לא בטוח האם ההתנהגות הזאת הייתה אותנטית או רק משחק. לדוגמה, כשאדם מגיע לראיון עבודה, הוא משחק דמות של מישהו שמתעניין בתפקיד ובחברה. בשלב מסוים, הוא עלול להאמין באמת שהוא מעוניין בתפקיד, אף שבתחילת הדרך הוא ידע שהמוטיבציה שלו היא כסף או תנאים אחרים בלבד.
אליעד כהן מדגיש כי אם אתה שחקן מצוין, יש לך יכולת לשכנע את עצמך במשהו שאתה בכלל לא מאמין בו מלכתחילה. מצב זה יכול ליצור קונפליקטים פנימיים רבים, כיוון שאז אתה כבר לא בטוח מה האמת שלך. אתה עלול לשכוח למה בכלל התחלת את המשחק מלכתחילה, ולהאמין שהדמות ששיחקת היא הזהות האמיתית שלך.
מדוע קשה להיות מודע לדמות ולאמת הפנימית בו זמנית?
אליעד כהן מסביר שקשה מאוד לשמור על מודעות כפולה: להיות בדמות ובאותו הזמן להיות מודע לזה שאתה רק משחק דמות. למשל, כשאתה מדבר עם מישהו, קשה לומר דבר אחד ולחשוב דבר אחר בו זמנית. אם אתה שחקן לא טוב מספיק, לא תוכל להחזיק את שני המצבים בו זמנית, כלומר, גם לשחק דמות וגם לזכור כל הזמן את האמת האמיתית שלך.
עם זאת, אליעד מציג דוגמה של אלוהים כשחקן מושלם - אלוהים יכול לשחק דמות באופן מושלם ובו זמנית להישאר מודע לחלוטין לאמת. כלומר, לפי אליעד, שחקן מושלם יכול לפעול בדמות באופן מלא ועדיין לשמור על מודעות לכך שזוהי רק דמות ולא זהותו האמיתית.
איך המשל "מעשה מהתבואה המשוגעת" קשור להפרעת השחקן?
אליעד כהן מציג את הסיפור של "מעשה מהתבואה המשוגעת", שבו המלך מגלה שהתבואה שתצמח באותה שנה תגרום לכל מי שיאכל ממנה להיות משוגע. המלך והמשנה למלך מחליטים שגם הם יאכלו מהתבואה, אך ישימו סימן על מצחם שיזכיר...
הפרעת השחקן היא מצב שבו אדם נכנס לתוך דמות בצורה כל כך חזקה, עד שהוא מתחיל לאבד קשר עם הזהות האמיתית שלו. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם משחק דמות באופן קבוע ובמיוחד כשעושה זאת בצורה מוצלחת, הוא יכול לשכוח האם הרגשות, המחשבות, והתגובות שלו אמיתיים, או שזו רק דמות שהוא אימץ. ככל שהאדם שחקן טוב יותר, כך גדל הסיכון שהוא יזדהה עם הדמות ויאמין שהיא מייצגת את מי שהוא באמת.
לדוגמה, כאשר אדם כועס במסגרת משחק דמות, בהתחלה הוא יודע שהכעס הוא חלק מהמשחק. אך ככל שהוא שחקן טוב יותר, הוא עלול להתחיל להאמין שהכעס אמיתי, עד לנקודה שבה הוא כבר לא יכול להבחין בין הכעס האמיתי לבין הכעס המדומה. אליעד מתאר כיצד אנשים ביום - יום שלהם יכולים להיקלע למצב שבו הם כבר לא יודעים להפריד בין הרגש האמיתי שלהם לבין הרגש שהם אימצו לצורך המשחק.
כיצד בא לידי ביטוי הקונפליקט הפנימי של השחקן בחיי היום - יום?
הקונפליקט הפנימי של השחקן מתרחש כאשר הוא מתנהג באופן מסוים במסגרת תפקיד שהוא משחק, ואחר כך לא בטוח האם ההתנהגות הזאת הייתה אותנטית או רק משחק. לדוגמה, כשאדם מגיע לראיון עבודה, הוא משחק דמות של מישהו שמתעניין בתפקיד ובחברה. בשלב מסוים, הוא עלול להאמין באמת שהוא מעוניין בתפקיד, אף שבתחילת הדרך הוא ידע שהמוטיבציה שלו היא כסף או תנאים אחרים בלבד.
אליעד כהן מדגיש כי אם אתה שחקן מצוין, יש לך יכולת לשכנע את עצמך במשהו שאתה בכלל לא מאמין בו מלכתחילה. מצב זה יכול ליצור קונפליקטים פנימיים רבים, כיוון שאז אתה כבר לא בטוח מה האמת שלך. אתה עלול לשכוח למה בכלל התחלת את המשחק מלכתחילה, ולהאמין שהדמות ששיחקת היא הזהות האמיתית שלך.
מדוע קשה להיות מודע לדמות ולאמת הפנימית בו זמנית?
אליעד כהן מסביר שקשה מאוד לשמור על מודעות כפולה: להיות בדמות ובאותו הזמן להיות מודע לזה שאתה רק משחק דמות. למשל, כשאתה מדבר עם מישהו, קשה לומר דבר אחד ולחשוב דבר אחר בו זמנית. אם אתה שחקן לא טוב מספיק, לא תוכל להחזיק את שני המצבים בו זמנית, כלומר, גם לשחק דמות וגם לזכור כל הזמן את האמת האמיתית שלך.
עם זאת, אליעד מציג דוגמה של אלוהים כשחקן מושלם - אלוהים יכול לשחק דמות באופן מושלם ובו זמנית להישאר מודע לחלוטין לאמת. כלומר, לפי אליעד, שחקן מושלם יכול לפעול בדמות באופן מלא ועדיין לשמור על מודעות לכך שזוהי רק דמות ולא זהותו האמיתית.
איך המשל "מעשה מהתבואה המשוגעת" קשור להפרעת השחקן?
אליעד כהן מציג את הסיפור של "מעשה מהתבואה המשוגעת", שבו המלך מגלה שהתבואה שתצמח באותה שנה תגרום לכל מי שיאכל ממנה להיות משוגע. המלך והמשנה למלך מחליטים שגם הם יאכלו מהתבואה, אך ישימו סימן על מצחם שיזכיר...
- מהי הפרעת השחקן?
- איך לזהות הזדהות יתר עם דמות?
- מה זה מעשה מהתבואה המשוגעת?
- איך להימנע מלהזדהות עם דמות שאני משחק?
- מה הקשר בין משחק דמות לאובדן זהות?
- איך לשמור על אותנטיות בזמן משחק דמות?